Non visit Cork + Heritage Centre

1 juni 2022 - Cobh, Ierland

Woensdag 1 juni 2022.    Non visit Cork + Heritage Centre

Ierland, Cahir - Ierland, Cobh.        111 km.    Totaal: 6690 km.                      Dag 49

Veel zon vandaag, maximaal 15 graadjes, droog, gewoon prima weertje

Het versturen van de blog gaat niet zo vanzelfsprekend als gewenst. Eigenlijk ging dat in Rusland en Oezbekistan soepeler dan in Ierland en Engeland. Klinkt vreemd, maar het is zo. Op heel veel plaatsen is er geen bereik, zo ook gisteren op de camping. We willen vandaag de stad Cork met een bezoek vereren. Het is de tweede stad van Ierland. Also over de snelweg er naar toe gereden. Op Google naar een parkeergelegenheid gezocht en gevonden. Helaas helaas, dit is, dit zijn, allemaal parkeergarages. De enige buitenparkerplaats dan maar opgezocht. Helaas, helaas, er staat een boog voor max. 2 meter hoge auto‘s. Na 1,5 uur en drie rondjes centrum, de stad verlaten, naar Cobh gereden en alweer met een pontje gevaren. In Cobh staan we aan de kade, waar voor een 30tal campers plaats is. Vanaf halverwege de 19de eeuw tot 1970 was Cobh het toneel van een van de grootste bevolkingsuittochten uit Europa. Vanaf hier emigreerden bijna 3 miljoen Ieren naar de nieuwe wereld. Even verderop de kade ligt een cruise schip aan de wal, waar nieuwe gasten aan boord gaan. Het is een Noors schip, de Norwegian Dawn. Vlak bij de kade is het Cobh Heritage Centre, daar gaan we virtueel aan boord van de Titanic en ervaren hoe het was aan boord en lezen verhalen over mensen die om kwamen en overlevenden. Cobh was de laatste aanlegplaats van de Titanic voor de oversteek naar New York. Op 11 april kwamen hier nog 123 passagiers aan boord. Allen met een kaartje voor derde klas. Een paar dagen later, van 14 op 15 april, voltrok zich de meest tot de verbeelding sprekende scheepsramp uit de geschiedenis. De tweede grote scheepsramp waarmee Cobh verbonden is, was die van de Lusitania op 7 mei 1915. Een Duitse onderzeeër torpedeerde het schip, iets ten westen van Cobh. 1198 opvarenden kwamen om. Dit was aanleiding voor de VS zich actief in de oorlog te mengen. Beide gebeurtenissen worden beeldend weergegeven in het Heritage Centre. Ook wordt veel aandacht besteed aan hoe het leven aan boord was op de lange reis naar Amerika, Canada of Australië, voor die miljoenen mensen die Ierland voorgoed verlieten en dat begin 19de eeuw veel veroordeelden naar Australië werden verbannen. Tevens wordt het verhaal van Annie Moore, die als allereerste op Ellis Island de procedure moest doorstaan voor nieuwe immigranten, verteld. Er zouden nog 12 miljoen haar volgen. Aan het eind van de rondgang staan Kees en Lida naast ons. Om alle indrukken te laten bezinken gaan we in het zonnetje een heerlijke Guinnes en Tonic drinken. Met uitzicht op het water, waar net de Norwegian Dawn vertrekt en het ruime sop kiest.

1. Martin:
    2 juni 2022
    Mooi zeg 👍
  2. Nettie:
    3 juni 2022
    Wat een verhalen ! vreselijk . gelukkig ook mooie ervaringen ! geniet ervan .
    Nettie