Regen, regen en regen.

28 juni 2022 - Glencoe, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 28 juni 2022.      Regen, regen en regen.

VK SCO, Fidden - VK SCO, Glen Coe.           163 km.      Totaal: 9164 km.                   Dag 74

Opstaan met regen, rijden met regen, harde regen, zachte regen, max. 12 graadjes.

Het sanitair gebeuren verzorgen, is de eerste natte broek van vandaag. Zo’n dikke winterbroek, die zo lekker langzaam droogt. We rijden de eerste 62 km single track naar de ferry. In de regen. De boot vaart keurig op tijd, het waait hard, het is code geel, wat windkracht 7 betekent. Het valt mij best mee met het schommelen van de ferry. Wel in de regen, we komen niet buiten dit keer. Na voet aan land eerst de grootgrutter bezocht voor wat aanvulling en de dieseltank gevuld. Ik heb geen idee wat het in Hollandia en Oostenrijk doet, maar hier zijn we op 2,30 euries de liter aangeland. De verdere rit van vandaag gaat door een prachtig natuurgebied. We zien er echter vrij weinig van. Het regent en waait zo hard dat we liever in ons rotelletje blijven. Een snelle fotosessie wordt gemaakt daar waar het even kan, met als gevolg een tweede natte broek, die net droog is. We rijden dan inmiddels in de vallei van Glencoe. Een brede, glooiend, groen en vooral natte vallei, langs de snel stromende rivier Coe. In 1692 vond hier het Glencoe Massacre plaats. “Onze” stadhouder Willem lll, inmiddels koning William van Engeland, Ierland en Schotland, liet hier als voorbeeld 38 MacDonalds clan leden afslachten, die kwamen voor onderhandelingen. Nadat hun huizen in brand waren gestoken, kwamen ook nog 40 vrouwen en kinderen om door ontberingen. King William lll en zijn vrouw Mary ll, eisten onderdanigheid van de katholieke Schotten, als protestant heerser van Engeland. Er daar wilden de MacDonalds Clan niet aan voldoen. In 1688 was William uitgenodigd door de Engelse adel, de katholieke koning James ll af te zetten. Ook zijn vrouw Mary ll was protestant en bovendien de dochter van de katholieke James ll, die zij zijn troon afnamen met geweld. Willem lll sterft in 1702 kinderloos als laatste directe afstammeling van Prins Willem van Oranje. De overnachtingsplaats van vandaag is vlak voor het stadje Glencoe op een vrije overnachtingsplaats. Een snelle foto buiten levert voor de derde keer een natte broek op. Het regent nog steeds als we om 21 uur onze blog aan de iPad toevertrouwen.

1. Letty Stolk:
    29 juni 2022
    Een trieste bedoening ,daar word je ook niet vrolijk van. Hier is het prachtig weer! Het allerbeste met de natte broeken😍
  2. J & J:
    29 juni 2022
    Misschien is het droog nog mooier, maar ondanks de regen blijft het een mooi land!
    😀
    Nog heel veel mooie momenten gewenst.
  3. Marijke van der Wenden:
    29 juni 2022
    Echt Schots weer dus. Wat heeft de mensheid vroeger maar ook nu nog altijd een hoop ellende teweeggebracht om geloofsovertuigingen.
  4. Lena:
    30 juni 2022
    Maar wel een goeie test voor het raampje in de mobielhome,waarschijnlijk waterdicht?