Rij dag met 6 stops

4 juni 2022 - Doolin, Ierland

Vrijdag 3 en Zaterdag 4 juni 2022.           Rij dag met 6 stops

Ierland, Caherdaniel - Ierland, Doolin.     233 km.    Totaal: 7110 km.            Dag 51

Iets meer dan half bewolkt, zaterdag tot 19°. Af en toe zon, nog steeds veel wind.

Vrijdag is ietwat uitslapen, wasje doen en nog een wasje doen met zo‘n bovenlader uit de jaren 60. Het gaat wel snel, maar echt schoon is anders. In dat apparaat slijt alles ook 5x sneller, maar je moet toch wat. Je afval loos worden is soms ook een uitdaging. Of het gat is zo klein dat er bijna niets door kan, of je vindt helemaal geen vuilcontainer. Op de camping staat er wel een, maar dan wel op het onderste terras, 10 minuten naar beneden lopen. Op een vrije dag als deze moet dat kunnen, also er naar toe. Dat is dan wel de enige wandeling van vandaag. Een beetje rust is af en toe een must om deze reis fit te blijven. Fransje moet helaas nogal wat activiteiten afzeggen. Haar knie staat op instorten. En onze dokter heeft last van een meniskus letsel. Ook die verzaakt regelmatig een doe activiteit. Met de rest gaat het (nog) prima. Zo ook met ons. De heupjes doen het nog aardig. Soms met een beetje moeite. Iets anders lezen dan over waar we heen gaan, daar komt maar weinig van. In de avond genieten we nog een keer van de overgebleven vis en ander groen voer. Wij maken twee pannetjes soep van wat in voorraad is en die gaat er vlot in bij onze reisvrienden.

Zaterdag vertrekken we als eerste om een uur of acht. Er moeten vandaag wat kilometers gemaakt worden en er is veel te zien onderweg. We rijden de z.g. Ring of Kerry over het schiereiland. Het landschap en zee uitzichten met kliffen zijn waanzinnig mooi. Reeds na 30 km maken we een eerste koffiestop aan een klein haventje in Cahersiveen. Zou een mooie overnachtingsplaats geweest zijn. Hierna gaat het langs de kustlijn en daarna naar de volgende baai tot het plaatsje Tralee. Daar de grootgrutter, die we allen kennen, bezocht en het eea ingeslagen. Het stuk van 60 km wat nu volgt gaat niet langs de zee, maar naar de Rivier Shannon, waar we met een pont naar de overkant varen. De pont is best groot en goed bezet met auto‘s en vrachtwagens. In 20 minuten zijn we aan de overkant. Daar gaat het links af naar Kilrush. We vinden daar de jachthaven waar het prima parkeren is. Ook hier kan overnacht worden. Zou voor ons een prima plek zijn. Het stadje Kilrush is grotendeels gevormd door de van oorsprong Nederlandse familie Vandeleur. Maximiliaan Van der Leur, een Nederlandse koopman, heeft zich begin 17de eeuw hier gevestigd. De familie bleef en vele investeringen zijn gedaan in de eeuwen die volgden. Ze bouwden een groot deel van de infrastructuur van de stad en planden de straten en financierden bouwprojecten. Veel straatnamen zijn naar deze familie vernoemd. Eerst tijdens de hongersnood gaat het mis en verdwijnen de Vandeleuren. Waarschijnlijk naar Australië. Pas in de jaren 80 komt er een soort eerherstel en volgt een renovatie van de tuinen van weleer. De Vandeleur Walled Garden wordt hier het verborgen juweeltje genoemd. Het is een botanisch eerbetoon in het hart van Kilrush Wood. Zeker het bezoeken waard lezen we. Maar we gaan er niet naar toe. Er is nog meer te zien en het is al in de middag. Na dit verrassend bezoek gaat het naar Kilkee aan de kust. Daar is het lastig een parkeerplaats te vinden waar we mogen staan. Uiteindelijk wordt het bij de golfbaan. Een beetje duur kijken en weg lopen dat lukt ons wel. Aan het brede strand zitten veel mensen in bad kleding alsof het hoog zomer is. Inmiddels is het weer lekker fris met 15 graadjes, zonder zon en een straffe wind. We verwonderen ons hoe zo veel mensen hier genieten aan het strand. Het is er erg druk, zoals overal vandaag. Dit komt vanwege de z.g. Bankholiday a.s. maandag. Bankholidays zijn nationale vrije dagen in Engeland en Ierland. De naam is ontleend aan de gewoonte van de Bank of England om geen zaken te doen op sommige religieuze feestdagen. Na Kilkee is Spanisch Point de volgende stop. Vernoemd naar de Spaanse soldaten die hier stierven in 1588. Een deel van de Spaanse Armada liep hier op de kust. 200 man verdronken en de 170 man die aan wal wisten te komen werden allen geëxecuteerd. Parkeren is vanwege de drukte erg lastig, daarom rijden we door naar de camping in Doolin. Het is een drukke, overvolle camping. Het is hier hoogseizoen, de laatste plaatsen zijn voor onze groep, omdat we gereserveerd hebben. Niet bepaald een camping die wij zouden uitzoeken, maar met de groep is het prima. An heeft gisteren reeds tomatensoep gemaakt wat best goed uitkomt na deze intensieve dag.

1. Martin:
    5 juni 2022