Secret City Trail Kilkenny

29 mei 2022 - Kilkenny, Ierland

Zondag 29 mei 2022.    Secret City Trail Kilkenny

Ierland, Arklow - Ierland, Kilkenny.       106 km.    Totaal: 6336 km.                     Dag 46

We beginnen met strak blauwe lucht, 14°, vanmiddag half bewolkt, 16 °, frisse wind.

The day after. Een finale Champions League in een overvolle pub in Ierland maak je maar eenmaal mee. Met de taxi worden we erheen gebracht, lopen is iets te ver. Bij binnenkomst zit de sfeer er al goed in en stroomt de Guinness rijkelijk. We worstelen ons naar een plek in de pub waar we nog enigszins kunnen staan. Het voetbal volgen is geen probleem, er hangen wel 12 schermen aan de wanden. Het is duidelijk dat iedereen iedereen kent. De jongste schat ik rond de 16, de oudste ouder dan wij. Het vrouwvolk is veelal rondborstig en redelijk gezet, om het netjes uit te drukken. Mijzelf mag je ook tot de slankere mannen rekenen. Iedereen in de pub is voor Liverpool, die ook voortvarend te werk gaan, doch vergeten te scoren. Achter mij is een grote klapdeur waar mensen in en uit lopen. Ik denk aan toiletten, maar nee, het is de rookruimte die daar achter is. Het valt op dat er veel de E-sigaret roken. Een zoetige lucht bereikt dan ook veelvuldig mijn neusgaten. Na het doelpunt van Real wordt het er niet rustiger op, Liverpool wordt fel toegezongen met „we never walk alone“. Het helpt echter niet, Real wint de cup. Ondanks het verlies, wat diep wordt gevoelt hier, gebeuren er geen vervelende dingen, terwijl de overvolle pub met mensen die redelijk tot veel hebben gedronken toch gauw spanningen zou kunnen veroorzaken. Het blijft gezellig en live muziek van een bandje gaat aan de gang. Om kwart voor 12 staat onze taxi voor de deur en rijden we terug naar de camping. Misschien maar goed dat Liverpool niet gewonnen heeft, anders waren we er nooit zo snel weggegaan. In een prettige stemming komen we op de camping terug. Annie wacht mij op, want die is zo verstandig niet mee te gaan, zoals Lida, Ernest en Fransje. De nachtrust is prima, alleen maar goed dat het toilet aan boord niet te vol is.

We starten vanmorgen met Kees en Lida, met een heerlijk ontbijt in het restaurant hier op de camping. Ik kies een soort van Engels ontbijt en An een half Engels ontbijt. Veel verschil blijkt er niet te zijn tussen die twee. Het smaakt overigens smerig lekker. De motoren worden rond 11 uur gestart. De rit is niet te lang. Daarom rijden we binnendoor en vermijden zo veel mogelijk de snelweg. Onderweg zie ik opeens een aardbeien verkoop punt. Met moeite draai ik terug en parkeer bij de Greens Berry Farm. Daar krijgen we geen spijt van, de aardbeien zijn uitzonderlijk lekker, om niet te zeggen smerig lekker. Zelfs ik neem er geen suiker bij. Absoluut overbodig, zo zoet zijn ze van zich zelf. In Kilkenny staan we op een camper parkeer terrein in de stad. We hebben daar een Secret City Trail geboekt. Daarvoor moeten we onze telefoons meenemen. Het is een wandeling door het oude stadje, d.m.v. een soort puzzeltocht. Het kost ons wel drie kwartier een aantal telefoons op het systeem aan te schakelen. Bij drie lukt het al helemaal niet. We besluiten ons beklag te doen, dat City Trail voor ons niet werkbaar is. En dat met toch een boven gemiddeld niveau IT‘ers in onze groep, waar ik mij zelf niet toe reken. De meeste bezienswaardigheden waren trouwens gesloten en openen eerst op dinsdag. Dan maar een gezellige pub opzoeken waar we ook een hap kunnen nemen. Dit levert geen problemen op. Om 21.00 uur zijn we terug in ons rotel en slaan aan de slag met blog en voorbereiding voor morgen.

1. Marijke van der Wenden:
    2 juni 2022
    Na afloop ADO Den Haag en Exelsior (Dicks club) liep het wel anders na het verlies van ADO.
    Zo jammer.