Tweede Paasdag

6 mei 2024 - Dimitsana, Griekenland

Maandag 6 mei 2024.   Tweede Paasdag

Dag 39.  Olympia, Griekenland - Dimitsana, Griekenland.          81 km.     Totaal: 3122 km.

De zon schijnt, maar het blijft koel met 22 graadjes en frisse wind

We vertrekken van de camping, maar 800 meter verder, in het dorp Olympia, parkeren we onder een mandarijnen boom en lopen de hoofdstraat van het stadje door. Bijna alle souvenir winkeltjes zijn open en het oogt te gezellig om door te rijden. Ik kan het niet laten en scoor een jute tasje met opdruk Olympia. Terug bij de camper pak ik een paar mandarijnen die er nog redelijk uitzien. Rondom de boom liggen er tientallen, deels geplet, deels heel en glimmend. Het ontdoen van de schil lukt van geen kanten, also een paar uitgeperst. Dan is het even schrikken, want de sap van een citroen is minder zuur dan wat ik nu proef. Ik krijg er een smalle bek van! Nu snap ik ook waarom niemand deze mandarijnen meeneemt. We rijden daarna naar het oosten, het binnenland in, door een gebied waar kilometers lang grote bosbranden geweest zijn. Alle bomen zien er zwart verbrand uit. Het landschap is wel weer groen, maar het ziet er sinister uit. Eerst is de weg nog vlak, maar snel gaat het omhoog, lekker bochtig, tot uiteindelijk, ruim boven Reißkofelbad niveau, 1100 meter. We zien veel mooi geel bloeiende brem struiken tussen de rotsen en bergen langs de weg en rijden door dorpjes waar veel volk op de been is om een gezellige tweede paasdag te vieren. De mensen van het dorp Langadia moeten een super conditie hebben, want het dorp is tegen een steile rotshelling gebouwd met honderden meters hoogte verschil. Je zal daar maar een broodje willen halen bij de bakker. Alle winkels en tavernes liggen in de hoofdstraat waar het voor ons een hele kunst is om door te rijden. Wij slingeren over de weg nog een stukje verder tot Dimitsana. Daar staan we op een heuse camperplaats met waanzinnig mooi uitzicht op de bergen rondom ons. Er zijn in dit gebied een aantal uitgezette wandelingen rondom een kloof waar verschillende kloosters liggen. Maar dat is voor morgen. Het dorp Dimitsana vereren we nog met een bezoek, met ook hier veel dagjes mensen.

1. Evelyne Timmer:
    Mooie omgeving!
  2. Kees en Lida:
    Ach wat een natuurpracht
  3. Louwra:
    6 mei 2024
    Wat maken jullie toch een prachtige reis met bijzonder mooie overnachtingsplaatsen.

Jouw reactie