Woensdag, marktdag. Woensdag 17 juli 2019

17 juli 2019 - Dzerkaļi, Letland

Letland, Riga - Letland, Dzerkali.  267 km

Totaal gereden: 3738 km. Van bewolkt 22°, naar regen 15°, tot bewolkt 18°

Het is marktdag vanmorgen. We zijn niet te laat, zodat we nog eenvoudig de camper op de parkeerplaats kunnen parkeren. Wel volgens westers tarief. De centrale markt van Riga behoort tot de grootste levensmiddelenmarkt van Europa. Er zijn 5 grote hallen met een vloeroppervlakte van 57000 vierkante meter. De hallen werden na 1918 gebouwd met stalen gebinten van voormalige zeppelinhallen, die de Duitse bezetter had achtergelaten. In de Sovjet tijd werd de landbouw gecollectiviseerd en werden de hallen omgedoopt tot ‘Centrale Kolchozhallen’, waar landbouwcollectieven hun producten aan de bevolking konden verkopen. Riga werd zo relatief goed voorzien van levensmiddelen. Vanaf 1991 worden de hallen weer bevolkt door privéondernemingen. Samen met het centrum van Riga staan de markthallen op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Hier ben je dus wel even zoet als je van het marktleven houdt en het fenomeen markt in Oostenrijk niet zo veel voor komt. Het is er druk met eigen bevolking en toeristen. We slenteren een aantal hallen door, zien grote stands met veel groente, maar ook mensen die alleen een paar doosjes bessen of paddestoelen aanbieden. Vis, kleding, zoetigheden en allerlei snuisterijen, je vindt er alles wat een markt bieden kan. Ons linnen Kandolf tasje raakt snel vol met van alles. Na een aantal uurtjes zoeken we de camper op en rijden in oostelijke richting, naar de Russische grens. We raden bedrijven die zich in Nederland bezig houden met asbest verwijderen dringend aan een vestiging in Letland te openen. Hier zijn zeker de helft van de huizen nog met asbest bedekt, zo valt ons onderweg op. De weg is voor 3/4 uitstekend vandaag. Dit heeft zeker iets te maken met die blauwe bordjes met dat EU vlaggetje, die langs de wegen staan. Wij vinden het prima geïnvesteerde EU projecten. Bij de koffie doen we ons tegoed aan zoete koeken van de markt en later op de route nog de vette gerookte vis met brood, eveneens van de markt. Met de omega 3 vetzuren zit het vandaag wel goed. De camperplaats van vandaag ligt aan een meertje waar een aantal blokhutten voor de verhuur staan en ook campers kunnen overnachten. Water, stroom, WIFI en warme douche erbij, wat kan een camperaar zich nog meer wensen. Het is rustig, er staan vandaag (nog) geen mede reis lotgenoten. Dit laatste moet ik om 23.00 uur herzien. Inmiddels is onze reisleider echtpaar en reis oudsten echtpaar aangekomen. We nemen er met elkaar een glaasje rood op.

1. Marijke van der Wenden:
    18 juli 2019
    De markt is zeer herkenbaar, zoals wij die ook in Brest Wit-Rusland hebben bezocht.