Zee, wind en strand langs vele baaien

8 juni 2022 - Clifden, Ierland

Woensdag 8 juni 2022.           Zee, wind en strand langs vele baaien

Ierland, Galway - Ierland, Clifden.      142 km.      Totaal: 7366 km.                           Dag 55

Met regen begonnen, heel veel wind tot storm, bewolkt, 14°, spaarzaam zonnetje.

Rondom de campers komt het leven vroeg op gang rond de restaurants. Het nodige wordt aangevoerd in bestelauto‘s. We volgen vandaag de kust naar het westen naar het natuurgebied Connemare. Het is een zeer dun bevolkt gebied. De natuur is ruig, zeer groen, met grote keien in de velden en op heuvels, veel meertjes, eilandjes, continu muurtjes van stenen en keien en de weg schommelt heen en weer van links naar rechts en naar boven en beneden. Wel komt de zee steeds weer in zicht en regelmatig rijden we vlak langs het water. De wind waait tot stormachtig en beide handjes moeten het stuur vast houden. De eerste koffiestop is reeds na 15 km als we een goede parkeerplaats aan zee zien. Weer verder rijden we achter een traktor met aanhanger vol met turf gestoken plakken. Later lees ik dat er in Ierland een turfoorlog gaande is. De Green Party wil de turfverkoop verbieden dit jaar en de Republikeinse Party Sinn Féin is hier fel tegen gekant. Veel huishoudens op het platte land gebruiken nog turf als brandstof voor koken en verwarmen. Het landschap wordt steeds ruiger, maar het blijft groen met planten die je niet verwacht in Ierland, zoals de juka, die hier veelvuldig voor komt en tot grote hoogte groeien. Dat die het hier zo goed doen komt omdat het hier nooit vriest vanwege de golfstroom. Weer verder gereden vinden we een kleine baai waar een paar boten kunnen aanmeren aan een betonnen kade. Niemand te zien hier, also een plaats om wat langer te staan en een warme hap klaar te maken. We zien verder rijdend dat B & B hier ook is doorgedrongen. Er staan honderden bordjes langs de weg. Ook typische verhuur cabins en huizen staan er volop. Dit gebied moet in het hoogseizoen zeker vollopen met toeristen uit binnen en buitenland. Het stadje Roundstone ligt ook mooi langs de zee. We zien er zelfs een supermarktje, de eerste die we tegen komen. Het is een klein dorp en voor je het weet zijn we er voorbij. Dan zie ik een bordje P + Beach. Auto gedraaid en naar toe gereden. We zien daar een prachtig strand in een waaiervormig stuk land in zee. Na de derde koffieronde lopen we een flink stuk over het strand. Een beetje typisch is dat direct naast het strand en grote begraafplaats is. Wellicht is het graven in de grond hier iets eenvoudiger dan landinwaarts. De tijd begint te dringen om naar de camping te rijden. Het is een z.g. Eco Camping. What ever it may be. We moeten voor 19 uur aankomen. Lida heeft een plaats direct aan het water voor ons gereserveerd. Wij staan een beetje apart van de groep. Is ons geen probleem, we zien elkaar vaak genoeg. Het Eco gehalte houdt in dat er maar twee multifunctionele douches zijn, wat betekent dat er geen specifieke mannen en vrouwen douches zijn. De overige Eco aspecten ga ik misschien nog ontdekken. Of de chef heeft het mij al vertelt. Ik moet mij bij aankomst melden bij de baas en krijg een rondleiding wat waar is op de camping. Het verhaal wat hij erbij vertelt blijft bij mij niet hangen. Ik versta er namelijk weinig van. Ik knik maar een beetje en wil met de camper naar mijn plekkie. Die is zeker helemaal prima. Mooi aan de rand met direct zicht op zee. Lida, bedankt. Net aangekomen op ons plekkie gaat de telefoon. Lodi meldt zich en wil even horen en zien waar we dan wel zijn. De kaart van Europa wordt erbij gehaald en Ierland opgezocht. Wellicht gaat het reisvirus bij hem opspelen en slaat het een generatie over.

1. Marijke van der Wenden:
    10 juni 2022
    Mooie foto van jullie saampjes, ook van de omgeving prachtig.