Van zuid naar noord Wales

23 mei 2022 - Caernarfon, Verenigd Koninkrijk

Maandag 23 mei 2022.    Van zuid naar noord Wales

Engeland, St. David - Engeland, Caernarfon.   252 km.    Totaal: 5927 km.           Dag 41

Heel de dag bewolkt, van 12 tot 15 graadjes. Één flinke regenbui, verder droog.

We hebben vandaag een stuk langs de kust te rijden wat gaat van zuid Wales, noordwaarts. De wegen zijn goed, hier en daar smal, in de stadjes hier en daar zeer smal. In het gebied wat we doorkruisen wordt nog zeer veel Welsh gesproken. Een onmogelijke taal. Probeer bijvoorbeeld de plaatsnaam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwlllantysili maar eens uit te spreken. Voor iemand uit Wales een piece of cake. Het is een pittoresk dorpje in Wales met 3000 inwoners. Ze gaan er prat op de langste naam van hun dorp in Europa te hebben. Het enige woord in die taal wat ik begrijp is: ARAF. Dat staat zeer regelmatig met grote letters op de weg. Bij iedere stevige bocht of helling staat dit achter SLOW op de weg. Het is wel prettig dat de aangegeven snelheid in Miles, door de Garmin wordt omgezet in km‘s. Zo wordt 50 Mile, 80 km, 30 wordt 48 km en 20 wordt 32 km. Wel blijven opletten. Het verkeer gaat er verder erg ordelijk aan toe. Overal, en dat is vaak, waar passeren lastig is, wordt gestopt en naar elkaar het handje opgestoken voor een bedankje. De stops van vandaag zijn langs de zee. Precies waar we een wandeling maken door een stadje krijgen we een korte maar flinke regenbui op ons hoofd. Dan maar een paar winkeltjes bezoeken en interessant de aangeprezen waar bekijken. De huizen zijn in allerlei felle kleuren geschilderd. Bij alle dorpen en stadjes met een haven voor plezier en visserij, valt het op dat het hele haventje droog komt te liggen bij eb. Alle bootjes liggen dan op het droge slip. Langs de hele kustlijn zijn veel kliffen, maar ook veel riviertjes die uitkomen in zee, waar dan meestal een kleine haven is. Niet ver van onze overnachtingsplaats is een aardewerk fabriek met winkeltjes, dat wereldberoemd zou zijn. Daar aangekomen om een uur of vijf blijkt er een soort attractiepark van gemaakt te zijn. Entree: 16 pond p/p. Hiervoor vriendelijk bedankt. Alle entree prijzen zijn hier aan de stevige kant. Gezien de grote inkomsten verschillen hier, die groter zijn dan in Nederland of Oostenrijk, kunnen veel inwoners zich zo‘n uitstapje niet permitteren. We staan vannacht bij een boer die ook goed kan rekenen. Op een extra plekje bij de ingang met vier campers voor 40 pond iedere camper. Één camper staat op een echte camperplaats op deze mini camping. Het is mij nu volstrekt duidelijk waarom we in Portugal zoveel Engelsen tegenkomen.