Zuid West Ierland

2 juni 2022 - Caherdaniel, Ierland

Donderdag 2 juni 2022.       Zuid West Ierland

Ierland, Cobh - Ierland, Caherdaniel.          187 km.      Totaal: 6877 km.                      Dag 50

De hele dag droog, overwegend zonnig, tot wel 19 graadjes, BBQ weer!

De overnachtings plaats aan het water is grandioos. Daardoor vertrekken we vandaag iets te laat om meerdere stops te maken. We moeten ook wel een keer een wasje doen en zoeken en vinden in Cork een wasserette. Lieve dames, maar het duurt tot 14 uur voor we aan de beurt zijn. Dan maar hopen en bidden dat de komende camping een wasmachine heeft. De route van vandaag gaat naar het zuid westelijk deel van Ierland, waar een milder klimaat is door de Golfstroom. Dat merken we later, omdat de thermometer op loopt naar 19 graadjes. Langs de kust lijn zijn mooie uitzichtpunten met rotsen en af en toe strandjes. Alles is heel groen en de weg slingert regelmatig door het landschap. Dorpjes en kleine stadjes worden minder, het is dun bewoond hier. Wel floreert het toerisme, dat is duidelijk te merken aan campings, hotels en restaurants. Nu is het nog rustig, maar in het hoogseizoen een geliefd vakantie gebied. Voor campers wordt het lastiger gemaakt op mooie plekken te stoppen. De twee meter hoog beperkende poorten zijn in grote getale geplaatst. Bij Moly Gallivan stoppen we wat langer en lezen haar geschiedenis, die in 1840 begint en in 1999 in traditionele stijl is voortgezet door de huidige eigenaren. Het ligt aan de Caha pas die van de ene baai naar de andere baai gaat. Daar komen we in het kleine plaatsje Kenmare. Door Dominicus beschreven als suf stadje, maar dat blijkt anders te liggen. Het is er druk en gezellig met de nodige winkeltjes. We zoeken nog stokbrood voor vanavond bij de vis BBQ en vinden in een kleine winkel in het postkantoor nog een paar kleine stokbroodjes. De laatste die er liggen worden direct ingerekend voor vanavond. Miep, die ook in het stadje schijnt te lopen, stuurt nog een app over een „Stone Circle“ die hier te bezien is. Volgens Miep net buiten de drukte. Dat „net“ is iets langer, maar we vinden het wel. Annie dacht uit een periode rond 1200, maar het blijkt een paar duizend jaar ouder te zijn, t.w. 2200BC tot 500BC. Bij de heuvel met stenen in het rond staan ook een paar Meidoorn struiken die vol hangen met wenskaartjes. We fotograferen er een met een mooie wens: „for love, happiness + Peace, and more Euro‘s for pints“. Hierna de camper opgezocht voor de rit naar de volgende camping, nog 60 km verder. De afstanden lijken hier niet zo groot, maar met 40 km p/u gaat het niet zo snel. Onderweg zien we zoveel bloeiende rododendrons zoals ik in mijn hele leven niet heb gezien. Hagen vol, kilometers lang en allemaal in bloei. Echt heel mooi om in dit jaargetijde hier te rijden. De camping ligt aan de Kenmare Baai en ligt direct aan het water. Wij staan op een veldje bovenaan en kijken over de baai. In de avond genieten we van de vis BBQ. Miep en Roelf hebben een paar visjes gekocht (jacobs schelpen, wilde zalm, tonijn, zwaardvis en zeeduivel, voor 150 euries) en ieder het nodige daarbij. Ik ben geen specifieke visman, maar dit smaakt allemaal smerig lekker. Er is echter zo veel dat het nodige overblijft. Dat is voor de volgende dag. Die volgende dag blijven we op deze camping staan. Hiep hoera, we hebben een dag vrij. Dat wordt gezellig een wasje doen (er zijn hier maar liefst 3 wasmachines), poetsen en misschien wel buiten zitten met een boek.

1. Aad en Joke de Gans:
    4 juni 2022
    Gezelligheid kent geen tijd en lekker genieten!
  2. Wim en Ingrid:
    5 juni 2022
    Prachtig mooie foto,s en leuk verhaal veel plezier en geluk met het vervolgen van jullie reis.