3x cultuur happen

9 mei 2022 - A Guarda, Spanje

Maandag 9 mei 2022.     3x cultuur happen

Spanje, Lantemil - Spanje, A Guarde.    193 km.  Totaal: 4008 km.      Dag 27

Mooi zomerweer, tot 25 graadjes.

Na een dag niet rijden starten we de motoren rond een uur of half elf. Het was de 20 euries per nacht zeker waard. Met volle watertank en leeg toilet gaat het naar het eerste cultuurpunt, zo‘n 25 km naar het noorden. Daar ligt een prachtig klein kerkje. Wellicht een van de oudste van Spanje, uit de tijd van de Visigoten. Het ligt in Santa Comba de Banda in Galicië. Het is gebouwd rond het jaar 675, maar ziet er prachtig gerestaureerd uit. Het kerkje is gesloten, maar je kunt iemand bellen en die doet de deur open voor één eurie p/p. Van 6 tot 12 personen krijg je korting. Dan kost het totaal 5 euries. Na een telefoontje komt er inderdaad een oud vrouwtje toegesneld die ons de deur van het kerkje opent. Het ziet er mooi verzorgd en gerestaureerd uit. Na dit Visigotisch cultureel goed, gaat het naar Celanova. Daar staat het Monasterio San Salvador, uit de 10de eeuw. Het was een van de belangrijkste kloosters van Spanje. Van buiten mooi om te zien, van binnen geen idee, want alles is gesloten. Alleen de z.g. Kruisgang is open, waar we een rondje kunnen lopen. Het Plaza Mayor voor het klooster is een groot plein met de nodige gastronomie er om heen, waar we bekende reisgenoten waarnemen. Hierna gaat het westwaarts naar A Guarda, de volgende overnachtingsplaats, aan de grens met Portugal en de monding van Rio Minho. Voordat we daar aankomen bezoeken we in A Guarda, Monte Santa Trega. Op 341 meter boven zeeniveau bouwden Kelten hier een nederzetting. Het was bewoond van ong. 100 jaar voor Chr. tot 100 jaar na Chr. en er leefden zo‘n 3000 mensen bij elkaar. Het behoord tot de Castro cultuur, in een tijd waarin het proces van romanisering plaats vond. Hier ook gevonden rotstekeningen wijzen uit dat op dezelfde plaats 2000BC hier reeds mensen woonachtig waren. We krijgen van de zus van Marja, die hier vlakbij woont en ons hier opvangt,  een vijftal folders over deze plaats en A Guarda. Beneden aan de voet van Monte Santa Trega, aan de monding van Rio Minho, overnachten we aan een heus strandje. Maar eerst vieren we na aankomst daar deze geslaagde dag met een natje en droogje op het strand.

1. Martin:
    9 mei 2022