Auto rally probleem

15 mei 2022 - Picos de Europa, Spanje

Zondag 15 mei 2022.     Auto rally probleem

Spanje, Candas - Spanje, Picos de Europa.  144 km   Totaal: 4697 km.       Dag 33

Met mooi weer opstaan, vanmiddag half bewolkt, tot 19 graadjes.

Niet te laat rijden vandaag. We willen vanmiddag de kloof in de Picos bezoeken. Het eerste gaat ons gesmeerd af. Om 9.00 uur verlaten we deze mooie stek. Voor de snelweg nog even diesel tanken. Ik word direct geholpen door een jonge klantvriendelijke Spaanse, die mij vriendelijk helpt als het mij niet lukt het apparaat in werking te krijgen. Voor haar geen probleem. Met een volle tank rijden we na 50 km snelweg, rechts af de bergen in, op zoek naar de Picos de Europa, een bergketen, die zo‘n 20 km ten zuiden van de Spaanse  noordkust begint. De weg wordt smal en vol met bochten. Helemaal prima, totdat er opeens een hek op de weg staat met bewaking. Afgesloten. We moeten een zijpad in. Waarom? Geen idee. We zien veel geparkeerde auto‘s en denken dat het zondag is en er veel gewandeld wordt. Een stuk verder is de weg weer afgesloten en er staan steeds meer auto‘s langs de weg die ook al steeds smaller wordt. We moeten een stijl paadje op rijden. De navy raakt helemaal van slag en roept maar dat we een u bocht moeten maken, voor zover het pijltje nog op een weg te vinden is. Bij de volgende T splitsing staat alles vast. Eindelijk begrijpen we wat er loos is. Er wordt vandaag een auto rally gereden in deze omgeving. Fijn dat we dat nu weten, maar wat nu. You have to wait, is het antwoord van de mensen. Uiteindelijk komt een sleepauto een zijpad uit en wijst ons naar boven. Daar staat een auto half van de berg die hij moet weg slepen. Maat eerst kunnen wij er langs. Met daarna nog de nodige tegenliggers die met millimeter werk ons voorbij kunnen rijden, komen we eindelijk weer op een normale B weg. Daar komen we nog een overstekende kano, een blote hardloper, levensmoede vissers, en een paard met veulen op de weg tegen. Zo is ons vroege opstaan teniet gedaan door een rally waarvan we alleen het verkeersinfarct mee maken. Pas om 13.30 uur arriveren wij bij onze reisgenoten op een camperplaats in de Picos. Aanmelden daar is een grote uitdaging en klant onvriendelijk te noemen. Het moet met de handy en is razend lastig daar de vragenlijst alleen in het spaans is. De prijs daar en tegen is wel vriendelijk. Nu was ons idee dat deze camperplaats aan het begin van de kloof lag. Helaas, pindakaas, dat is 7 km verder. Daar eerst naar toe lopen gaat het niet worden, also zoeken wij zelf een wandeling uit met behulp van Google Maps. Het wordt een mooie wandeling op goede maar ook smalle paadjes en duurt zo‘n drie uur. Terug op de camperplaats zijn onze vrienden nog steeds in de kloof aan de wandel. We stellen voor om samen met Fransje, die niet mee wandelen is, een maaltijd in elkaar te knutselen voor alle tien. Eerst om 20.15 uur, als de laatste binnen strompelt, eten we restanten nasi met satésaus, borrelnootjes, pannenkoeken, rijst met kikkererwten, olijven en augurkjes. Onze groep zijn de enigen die het buiten gezellig maken op de camperplaats. „Camping gedrag verboden“, staat er geschreven. We maken het ook niet te laat, want morgen gaan we varen. De overtocht naar Engeland is morgen.

1. Broer Aart:
    16 mei 2022
    Met een caravan wordt dit een hachelijk avontuur.
  2. Louwra de winter:
    16 mei 2022