Bergdorp Abyaneh. Woensdag, 25 september 2019

25 september 2019 - Esfahan, Iran

Iran, Kashan - Iran, Isfahan.  301 km

Totaal gereden: 15.051 km. Warm weer weer, 32 graadjes.

Toch een vreemd gevoel in een stad te zijn waar reeds 7000 jaar v. Chr. mensen woonden en leefden. Op de parkeerplaats waar we staan staat een echtpaar met een kleine 4x4 camper uit Maleisië. Ze zijn onderweg naar Manchester waar hun zoon woont. “ons leven lang hebben wij ons zorgen gemaakt om onze kinderen, nu mogen zij zich zorgen maken om ons”, is hun devies. De Garmin heeft in de koelkast gelegen en doet het weer even, met de nadruk op even. We maken een kleine omweg en rijden naar het pittoresk bergdorpje Abyaneh op 2300 meter. De roodleme huizen liggen verscholen aan de voet van de Karkas berg. De bevolking is erg gastvrij en leeft nog een traditioneel bestaan. Een ezel als vervoersmiddel is hier nog normaal. De natuur en het landschap rondom het dorp is prachtig. Mooie foto’s maken in het dorp geen probleem hier. De weg van de hoofdweg naar het dorp loopt langs militaire doelen. Also stoppen en foto’s maken verboden. We zien zelfs luchtafweergeschut rondom het complex. We ontmoeten vandaag echte toeristen uit Europa in het dorp. Niet veel, maar toch. Tijdens thee pauze in een gezellige kelder in het dorp, spreken we (An, Kees, Lida en ikke) met een Iraans gezin uit Teheran, die een korte vakantie hebben. Het gezin komt ons erg traditioneel over. Moeder en twee dochters lopen in chadors. We praten wat met elkaar, maar als de vragen wat persoonlijker worden, betaald pa snel de rekening en moeten de vrouwen mee, hun drankjes nog halfvol gevuld. Zonder Garmin info., want die heeft weer de geest gegeven, rijden we naar de stad Isfahan, de culturele hoofdstad van Iran, waar de zesde eeuw v.Chr. Nebukadnezar tijdens de Babylonische ballingschap de joden naar verplaatste. Dat moet toch wel een vervelend stukje lopen zijn geweest door de woestijn. Er is nog steeds een kleine joodse gemeenschap in Isfahan. Maar of die familie zijn van Daniël, dat weet ik niet. De tolweg, waar we vandaag op rijden blijft weer tolvrij voor ons. Eenmaal in de stad rijden we op Google Maps, wat bepaald geen eenvoudige opgave is. Toch vinden we uiteindelijk het maga grote winkelcentrum in het zuiden van de stad, waar we toch niet te lang kunnen blijven omdat we liever niet in het donker ons door de stad willen begeven. Dat gebeurt dus wel, daar het verkeer waanzinnig druk blijkt te zijn en het om half zeven al weer donker is. Om zeven uur melden we ons als laatste bij het hotel waar een zeer nauwe doorgang naar de parkeerplaats er achter is. De grotere jongens moeten op straat blijven staan. Wellicht krijgen ze gratis oordopjes, die mij daar niet overbodig lijken. Met zes campers staan we nogal op elkaar. Maar, met stroom, douches en WIFI.