Bezoek Belfast

19 juni 2022 - Dundonald, Verenigd Koninkrijk

Zondag 19 juni 2022.     Bezoek Belfast

VK Noord Ierland, Belfast.         16 km.        Totaal: 8164 km.                  Dag 66

Mooi weer voor Ierland met geregeld de zon erbij, max 18 graadjes, half bewolkt

De bus waarmee we gister naar het centrum reden, rijdt niet op zondag. Via Google een P uitgezocht waar we waarschijnlijk zouden kunnen staan. Dat werkt! Om half elf staan we in het centrum vlakbij St. George’s Market waar we onze dagbesteding voor vandaag willen starten. Er was een excursie gepland met taxi’s, maar covid staat dit niet toe. By the way even genoteerd dat An en ik weer los kunnen. An heeft na zes dagen geen klachten meer en ik scoor negatief. Van de tien reisgenoten zijn er twee geschoond gebleven van covid. Toevallig ben ik er een van. De overdekte victoriaanse ommuurde markthal die we bezoeken bestaat al sinds 1896 en is alleen in het weekend open. Er staan allerlei kleine stands met eten, prullaria, vis, kleding en sieraden. Alles door elkaar waardoor het oergezellig overkomt. Het is er druk, maar niet overvol. Ik scoor in een bak een dubbeltje uit 1960 en een kwartje uit 1965 en neem ze mee voor 20 pence. Na de markthal lopen we naar het nieuwe winkelcentrum. Het is met vier verdiepingen en veel glas een goed gelukt architektonisch kunstwerk. Wel zijn veel winkels gesloten. Het lijkt of ondernemers zelf mogen kiezen om open of dicht te zijn op zondag. Om ons meer inzicht te geven hoe protestanten en katholieken hier naast elkaar leven, lopen we naar de wijken Falls (katholieken) en Shankill (protestanten). Het ligt een paar km buiten het centrum. Goed beschrijven wat je daar ziet is nauwelijks mogelijk zonder tranen in je ogen. Van verdriet dan wel. Er loopt een z.g. Peace Wall of Line tussen de twee wijken. Alles er om heen ziet er ook armoedig en vervallen uit. Bepaald schoon is het er ook niet. Aan de rand van de wijken staan grote hekken die de hele wijk kan afsluiten. Vanaf 1969, toen de troubles begonnen, is men scheidingshekken en muren gaan bouwen die tot acht meter hoog zijn. Er staan op de muren veel schilderingen met politieke motieven. De reden is dat Margreet Thatcher in 1981 republikeinse radio en tv zenders heeft verboden, waardoor de IRA zijn boodschap niet meer via reguliere kanalen kwijt kon. Je ziet ook muurschilderingen waarop solidariteit tot uiting komt met andere revolutionaire bewegingen zoals de PLO. Aan protestante zijde zien we veel vlag vertoon en zelfs “King Billy”, onze stadhouder Willem lll, koning van Engeland, kom je regelmatig tegen. Hij is de grote held die het protestantisme liet zegevieren. Al met al is het hier in Noord Ierland geen gelopen race in vredig samen leven. Er kan maar zo de vlam in de pan slaan. Het centrum van Belfast is prima en gezellig, maar de wijken er om heen geven ons geen goede indruk. Bij alle winkels en bedrijven die gesloten zijn staan stalen rolluiken dicht, wat ook niet een vrolijk aanzien van de stad geeft. Ook bij scholen veel hekwerk en tralies voor de ramen. Voor een fabriek als Heras is hier nog wel wat te verdienen met al dat hekwerk hier. Efficiënt werken is ook een dingetje. Vanmorgen wilde ik snel een paar coins halen voor de wasmachine en droger. Hiervoor moet je dan naar de andere kant van de weg naar een kantoor. Een kilometer lopen dus. Daar naar de muntjes gevraagd. Achter de bali wordt de vraag doorgespeeld naar een andere medewerker die vervolgens een dikke kluisdeur opent en daar de muntjes pakt. Op mijn vraag of die muntjes zoveel waard zijn, krijg ik geen antwoord. De wasmachine en droger doen het gelukkig goed op de muntjes, zodat we weer in een schoon bedje stappen vanavond.