Naar Belfast

18 juni 2022 - Dundonald, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 18 juni 2022.         Naar Belfast

VK Noord Ierland, Bushmills - VK Noord Ierland, Belfast.    126 km.     Totaal: 8148 km.      Dag 65

Opstaan met een zonnetje, door de dag half bewolkt, droog, max 17 graadjes, prima dag also.

We rijden vanmorgen van de noord kust naar de oost kust van Noord Ierland. Deze weg loopt vlak langs de zee een aantal kleine plaatsjes voorbij. Iedere dag is het toch weer een verrassing wat we tegen gaan komen, maar ook vandaag is het allemaal prachtig wat we onderweg te zien krijgen. De weg, zo vlak langs de zee, is best wel oppassen geblazen. Meer dan 40 km gaat het pal langs het water. Het valt op dat aan de oost kust de golven compleet verdwenen zijn. Rustig kabbelend water is het hier. Uiteraard hebben we een aantal koffiestops bij kleine haventjes waar we langs rijden. In de buurt van Belfast wordt het beduidend drukker op de weg en krijgen zelfs een beetje file vorming. De geboekte camp site ligt aan de andere kant van Belfast, also gaat het dwars door de stad. Onderweg in de stadjes, maar zeker in Belfast, wordt vaak duidelijk het territorium van de protestanten aangegeven met Engelse vlaggen, foto’s van de queen en oranje boven vlaggetjes. Het lijkt soms meer een oranje gezinde volkswijk tijdens het EK. Zelfs stoepranden zijn rood wit blauw geverfd. Om de camping op te rijden moet een groot en hoog hek worden geopend met een code die bij de bevestiging reeds is doorgegeven. Ook lopend moet een hek worden gepasseerd. De camping zelf is schitterend aangelegd met betonnen stroken waarop de camper of caravan kan worden geplaatst. Ook het sanitair is prima. Even na ons komen ook Bert en Marja in de rode Malibu aangereden. Het is pas drie uur, tijd genoeg om tezamen met de bus naar het centrum te gaan. Het ritje boven in de dubbeldekker duurt drie kwartier en dan staan we bij Belfast City Hall, het stadhuis van de stad. We lopen door de stad richting St. Anne’s Cathedral. Onderweg zien we veel jongelui, meest van het vrouwelijk geslacht in bierfietsen voorbij komen. Waarom die hier zo populair zijn, geen idee, maar we zien er tientallen. De dames zijn meest dunnetjes en ietwat uitdagend gekleed. Het hele sfeertje in het centrum komt wat losbandig over. De St. Anne’s Cathedral, uit 1899, is wel even een afknapper bij wat we aan kerkgebouwen al eerder zagen. Bovendien is de kerk gesloten. Ik begrijp dat er tot 1981 aan gewerkt is en pas toen definitief afgebouwd was. De kerk heeft geen kerktoren, maar een hoge metalen naald van titanium die naar de hemel reikt. Na een snelle foto terug naar het centrum dus. Daar, bij een pub/bar/restaurant, drinken we op het buitenterras de bekende Guinnes en gintonic en vergapen ons aan wat voorbij komt. Bij het terug lopen naar de bus komen we langs het Europa hotel. Het staat bekend als het meest gebombardeerde hotel ter wereld, na 36 bomaanslagen te hebben ondergaan tijdens de Troubles. We zien ook nog de Albert Memorial Clock Tower, uit 1867 ter ere aan de echtgenoot van koningin Victoria. Het ontwerp was afgeleid van de Big Ben in Londen, maar de fundamenten waren niet solide. Het ding staat daardoor een tikje scheef. De bus terug gaat prima op tijd. We zitten in de dubbeldekker loge lux boven vooraan. Met de goede code mogen we het camping terrein weer op en genieten van de goede douche gelegenheid hier. We sluiten af met een broodje aardbei, smerig lekker!

1. Jack & Bea:
    19 juni 2022
    Alweer een prachtig verhaal van jullie campertoer. Hoe toevallig is dit: tijdens het lezen van je verhaal horen wij op de radio Belfast Child van Simple Minds.
  2. Letty Stolk:
    19 juni 2022
    Weer een mooi overzicht van alle mooie foto's een prachtig verhaal
  3. Nettie:
    20 juni 2022
    Bedankt voor de fotos, erg verhelderend.