Eindeloze wijdse vlaktes. Donderdag, 1 augustus 2019

1 augustus 2019 - Aqtöbe, Kazachstan

Kazachstan, Zhympity - Kazachstan, Aqtöbe.  334 km

Totaal gereden: 6665 km. Bewolkt, veel wind, 18 graadjes.

We hebben een eerste zieke in de groep. De dokter. Maar, we hebben ook nog een internist in de groep, die zijn vakgenoot toegesproken heeft met wijze raad. De doktersvrouw stuurde vandaag de Unimog, het grote 4x4 apparaat. De weg naar het volgende doel is bijna kaarsrecht in oostelijke richting over een prachtig vlak landschap. Pas na 220 km rijden we door een stadje. De weg is redelijk geasfalteerd. Oppassen om niet in slaap te vallen. Even kijkend naar het verbruik van ons mobiel, schrik ik. Met de constant 80 km per uur rijden wij vandaag met 6.9 liter op 100 km. Nog even dan wordt de panda daar nog jaloers op. Vanuit het niets doemt met een zicht van 15 km, de contouren van Aqtöbe op. Heel vreemd een zeer moderne stad in te rijden vanuit een kaal landschap. Ook deze stad is uitermate ruim opgezet over een groot oppervlak. Onze overnachtingsplaats is voor een orthodoxe kerk in het centrum, vlak bij een supergroot winkelcentrum met tientallen restaurants, waar we dan ook vanavond met een deel van de groep dineren. Vanmiddag in hetzelfde winkelcentrum mijn handy verloren. Snel terug lopen waar we geweest zijn. Zeer behulpzame jonge dames helpen direct met mijn tel. nummer op te roepen. Wat helaas mislukt. We vinden de handy in een winkel waar ik even op een stoel zat. Keurig bewaard en direct teruggegeven. Een grote pak van het hart! Kazachstan is een rijk land waar de rijkdom wel erg scheef verdeeld is. Er wordt veel olie, gas, koper en chroom gewonnen. In de grote steden zie je veel rijkdom, maar daar buiten veel armoede. De mensen die we ontmoeten zijn bijzonder aardig en nieuwsgierig. Veel toeristen komen hier niet en campers zijn vreemd hier. Een groot verschil met Rusland waar alles wat stugger en afstandelijker gaat. Vanmiddag hebben we ook een nieuw simkaartje gescoord. Eenvoudig gaat zoiets bepaalt niet. En geduld is ook een vak. Zo’n kaartje moet apart worden aangemaakt, je paspoort wordt gekopieerd, een paar handtekeningen zetten in een taal die ik niet ken, maar dan krijg je ook wat. Voor 5 euries laten ze je 30 minuten wachten en duurt de inschrijving nog eens 15 minuten. Het is koud als we vanavond terug lopen naar de campers. Het waait hard en het is niet warmer dan 14 graadjes. Tot nu toe is het weer wisselvallig, zoals je dat netjes noemt.

1. Arjan Breukhoven, musicus:
    1 augustus 2019
    Beste Gert-Jan en Annie. Leuk om jullie reis zo te mogen volgen. Ons verblijf in Reisach zit er weer op en zijn in Straatsburg aangekomen voor een tussenstop van 3 nachtjes. Ook nu weer top naar onze zin gehad, jammer dat jullie er niet waren, maar gisteren een bakkie gedaan bij Juri! Dus famile ontmoet! Es war gut am Alpenferienpark! Bis Wiedersehen! Jullie een veilige reis verder gewenst, we blijven lezen en jullie reis volgen!
  2. Ger Timmer:
    2 augustus 2019
    Ik vond Kazachstan, zeker de nieuwe hoofdstad geweldig! Een schatrijk land, een (ex) supercorrupte president die door de hele bevolking op handen gedragen werd omdat hij ook veel deed voor de bevolking: schooltjes, huizen bouwen etc. Een prima systeem voor buitenlandse werknemers uit Uzbekistan, Turkmenistan en andere omliggende landen. Je mag 1 jaar komen werken en dan opzouten, plaats maken voor je broertje. Genieten!!