Van luxe naar eenvoud. Vrijdag 2 augustus 2019

2 augustus 2019 - Kzyl-Zhar Vtoroy, Kazachstan

Kazachstan, Aqtöbe - Kazachstan, Kzyl-Zhar Vtoroy.  278 km

Totaal gereden: 6943 km. Overwegend bewolkt, flinke storm, 20 graadjes.

We hebben uit vertrouwelijke bron dat er in het winkelcentrum een wasserette zou zijn. Vandaag brengen, morgen klaar. Dat gaat het niet worden, maar we wagen een poging in goed Russisch met de vertaalcomputer. Dat betekent, ik sta ernaast en hoor hoe onze reisjuf het zo regelt dat ons wasje in twee uur schoon, droog en gestreken is. Precies 2 uur later krijgen we het boeltje in goede staat retour. Voorlopig hebben we weer schoon beddengoed. Om één uur rijden we deze mooie stad uit. De eerste 30 km is er een goede vierbaansweg, dan de bekende tweebaansweg die in kwaliteit ras achteruit gaat. De eerste kudde dromedarissen staan na 35 km langs de weg te grazen. We rijden heel snel in een totaal andere wereld. Af en toe een paar huizen, rond dwalende koeien, die graag in de berm het groene gras vreten, een paar dorpjes en verder, niets! Het rijden met zoveel wind vraagt nog meer oplettendheid dan anders. Je doet vandaag niet voor je lol een wandelingetje. We rijden langs een chroommijn, waar veel bedrijf is. Grote tot heuvels gegroeid afval uit de mijnen verraad de activiteit hier. Een stuk wegomleiding, die precies begint bij de enige afslag die deze dag rijk is,  doet een aanslag op de schokbrekers. Kort hierna is het dorpje waar we overnachten. Het ziet er armoedig uit, met alleen zandpaden met overal rollen mest die gebruikt worden om op te koken. De kinderen van jong tot oud reageren super enthousiast en verdringen zich tot in de campers als ze de kans krijgen. Ook wij komen aan de beurt en hebben leuk contact met een aantal kids. Een enkele valt op met het contact leggen, spreekt een enkel woord Engels en krijgt buiten een Verhoeven contactlens spiegeltje, waarvan we er meer weggeven, iets extra. Minder geslaagd is het met de zieke dokter. Hij is vanavond met de ambulance voor nader onderzoek naar een ziekenhuis.