Excursie Mashhad. Zondag, 15 september 2019

15 september 2019 - Mashhad, Iran

Iran, Mashhad.  0 km

Totaal gereden: 13.410 km. Prachtig weer, 30 graadjes.

Mashhad is de op een na grootste stad van Iran en heeft zo’n 3 miljoen inwoners. De stad kreeg echt betekenis nadat imam Reza, de achtste imam van de twaalven sjiieten, er begraven werd in 818. Zijn graf groeide uit tot een bedevaartsplaats en trok en trekt veel pelgrims. Komt bij dat imam Reza de enige is die in Iran begraven is. Andere plaatsen liggen Saoedi Arabië en Irak. Van de twaalfde imam, zo geloven de sjiieten, is niet bekend waar hij is. Ze geloven dat hij zich eens bekend zal maken. Een duidelijke vergelijking met de terugkomst van Jezus Christus. Het complex van de Holy shrine is erg groot en wordt geleid door een bedrijf, de Astan Quds Razavi Foundation. De voorzitter is een Iraanse geestelijke. Er werken 7000 vrijwilligers, zoals advocaten, leraren en ministers, die 1 dag per week zich daar inzetten als vrijwilliger. Mashad is heel streng, donkere kleding is gewenst. In het complex mogen vrouwen alleen met een chador om en sokken aan, naar binnen. Ook onze groepsvrouwen moeten zo’n gewaad aan. Om ons herkenbaar te houden krijgen zij, in tegenstelling van alle andere vrouwen in het zwart, een chador in pyjama look in lichte kleur. Het werkt op je lachspieren, maar dat is niet de bedoeling begrijpen we. Die raken we dus niet kwijt vandaag. Het complex is ondergronds uitgegraven, alwaar de bus ons uitlaat en er loopt een vierbaans snelweg onder het complex door. Na grondige controle en aangepaste kledij, mogen we met twee drie gidsen het complex betreden. Jaarlijks bezoeken meer dan 27 miljoen mensen de Holy shrine. Als pelgrim of toerist. Toeristen komen uit Iran zelf en uit de omliggende landen. Een westerse toerist komen we vandaag niet tegen. Mashhad ligt in het noord oosten van Iran waar bijna geen westerse toeristen voorbij komen. Wel meer dan 100 keer wordt je aangesproken en welkom geheten en beginnen mensen een praatje met je. Qua oppervlakte zou het de grootste moskee ter wereld zijn met de Goharshad moskee, een museum, een bibliotheek, 4 seminars, een kerkhof, de Razavi universiteit voor islamitische wetenschap, een eetzaal voor 5000 personen en vele grote gebedsruimtes en pleinen waar voor 3 miljoen mensen plaats is. We mogen “vrij” rondlopen waar de gids ons brengt, maar niet alle ruimtes zijn toegestaan voor ons. We krijgen ook een soort promotie filmpje te zien en kunnen vragen stellen aan een imam daarna. Kritische vragen gaat hij niet uit de weg, maar het blijft hoe je het wendt of keert, een theocratisch bestuurd land. Iets wat hij ook zeker niet ontkend. Na 3 uur rondlopen en uitleg en elkaar weer terug vinden in de drukte, gaat het terug naar de bus. We bezoeken hierna een lux winkel centrum met restaurant, waar we van een prima lunch met Iraanse gerechten genieten en wat inkopen doen in de aanwezige super. Dan volgen 2 snellere bezoeken aan een typisch oud huis uit de 18de eeuw en een nog korter bezoek aan de bazaar. Om half zeven zijn we bij het vakantiepark en verlaten de mooie Volvo bus, die toch wel 2.230.077 km heeft gereden zie ik vanaf de eerste rij stoelen waar we vandaag zitten. Het wordt snel donker als we bij de camper zijn en sluiten een bijzondere excursie dag af met een biertje 0.0 met lemon smaak een kopje thee voor An.

1. Loes:
    16 september 2019
    Nou annie, toch nog goed HERKENBAAR in je nieuwe kledij. Wat een fantastische belevenis.
    Toch voor ons onvoorstelbaar dat zoveel inwoners bereid zijn een dag in de week vrijwilliger te zijn. Goed idee voor de hele wereld maar dan op sociaal terrein. Minder eenzaamheid etc. Gaan jullie straks een boek schrijven? Dank voor de geweldige dagelijkse verhalen.
  2. Wim en Ingrid:
    16 september 2019
    We fenken dat je in een andere wereld stapt. Erg interessant en An je ziet er prachtig uit je moet veel doen om er bij te horen. Prachtige foto, s we genieten van jullie verhaal.
  3. Hans Werlich:
    16 september 2019
    An je ziet er toch nog herkenbaar uit. Wel bijzonder om dit allemaal mee te maken. Leuk dat wij mee mogen genieten.
    Heel bijzonders
    Liefs
  4. Janny de Winter:
    16 september 2019
    Wat een andere wereld, zo onvoorstelbaar! Fantastisch dat jullie dit meemaken!
  5. Letty Stolk:
    16 september 2019
    Mooie fotos heel bijzonder om zo in Iran te zijn leuke verhalen groetjes
  6. Marijke van der Wenden:
    16 september 2019
    Indrukwekkend daar in Iran, je kan ook nog wel zien wat de Sjah heeft achtergelaten aan prachtige gebouwen. Ludiek en best grappig jullie in een soort lange douchponcho's.
    Gefeliciteerd met jullie kleinzoon Lody!!
  7. Louwra:
    16 september 2019
    Je ziet er prachtig uit An. Je lijkt wel een Delfs blauw poppetje.
  8. Jan Hofsteenge:
    17 september 2019