Notenstad. Maandag, 16 september 2019

16 september 2019 - Bojnourd, Iran

Iran, Mashhad - Iran, Bojnourd.  289 km

Totaal: 13.699 km. Mooi weer, 28 graadjes.

We gaan vandaag met 10 campers verder i.p.v. 11. De 4x4 Mercedes moet wachten op een kapot onderdeel dat ivm de boycot niet naar Iran mag worden gestuurd. Wellicht gaat het via Ashgabat in Turkmenistan. We hopen hun eind van de week weer te zien. We haasten ons niet vandaag. We kunnen een route rechtstreeks of via een omweg kiezen. Vandaag nemen we de kortere. Als laatste rijden we het vakantiepark uit de drukke stad in. 25 km worstelen we ons door de stad. Het eerste deel gaat westwaarts richting Teheran. Onderweg zien we, net als gisteren, hoe een niet meer startende auto  aan de praat wordt gebracht. Niets trekken met een touwtje, maar gewoon door een andere auto duwen en daar gaat tie weer. We rijden door een paar stadjes waarvan er één helemaal vol staat met noten kraampjes. Wel een paar km lang. We wandelen er wat en kopen natuurlijk de nodige nootjes voor bij de thee of 0.0 bier. Wat betreft bier heb ik gisteren begrepen dat steeds meer mensen zelf alcohol gaan stoken in Iran. Iets wat niet mag, gebeurt natuurlijk stiekem toch, ook in Iran. In de stands met nootjes staan ook veel grote zilveren containers. Hierin zit warm water wat je kunt kopen voor de thee. Twee keer probeer ik diesel te tanken, helaas zonder resultaat. Je hebt er een pasje voor nodig en die hebben wij niet. Meestal helpt iemand anders dan met zijn of haar pasje. Dit keer dus niet. Nog geen paniek, we kunnen nog een paar honderd km rijden. Morgen een nieuwe poging. We overnachten in een park bij de stad Bojnourd, waar we om half zes aankomen. Als de zon onder gaat koelt het al weer snel af. De nachten zijn niet warmer dan een graad of 10. Mag ik natuurlijk nog wel even vermelden dat onze kleinzoon uit Breda vandaag zijn zesde verjaardag viert. Oma doet kort FaceTimen met hem om te feliciteren.

1. Janny de Winter:
    17 september 2019
    Wat een leuke outfit Annie😮, staat je goed😄.
  2. Aad en Joke de Gans:
    17 september 2019
    Leuke outfit ,moet er niet aandenken dat je alle dagen dat aan moet hebben. Gezellige verhalen!Gefeliciteerd met jullie kleinzoon! Nog vele veilige KMeters!
  3. Jan Hofsteenge:
    17 september 2019
    Elke pyama An. Gertjan kon je nog wel vinden in da,t pak. En gefeliciteerd met de kleinzoon in BrEda