Giant’s Causeway Kliffen

17 juni 2022 - Bushmills, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 17 juni 2022.       Giant’s Causeway kliffen

VK Noord Ierland, Bushmills.        14 km.     Totaal: 8022 km.                            Dag 64

Vannacht veel regen, tot 12.30 uur, daarna droog, 16 graadjes, veel wind, bewolkt.

Het kleine wasje gisteravond opgehangen aan de camper is vanmorgen natter dan gister. Tot ongeveer half een blijft het zachtjes regenen. Omdat er vanmiddag geen regen te verwachten is, gaan we de Giant’s Causeway op zoeken, hier 6 km vandaan. Het is een natuurverschijnsel, ontstaan 60 miljoen jaar geleden, toen lava door vulkanische tunnels in een kalksteenbedding werd geperst. De lava koelde af tot basaltstenen, waarbij het tot zeshoekige kolommen samentrok, net zoals er vergelijkbare patronen kunnen ontstaan in opdrogende moddervlaktes. Er is een groot informatie centrum bij de parkeerplaats, waar flink moet worden betaald (£10 p/p). Daar komt nog bij dat we ter plekke ontdekken dat er alleen online geboekt kan worden voor de parkeerplaats en toegang. De portwachterin probeert nog of we onze z.g. Big Car mogen parkeren, maar nee is het antwoord. Wel worden we aangeraden naar het oude railway station te rijden, 500 meter terug. Daar zouden we wel kunnen parkeren. Daar aangekomen is het parkeergeld £9 per auto. Bert, die we vanmiddag zien lopen bij de kliffen, staat bij het hotel naast de grote parkeerplaats. Kosten daar £10 per auto, plus £10 gratis consumeren in het hotel na bezoek aan de Causeway Cliff. Er is also wel wat te verbeteren hier. Ook op de website is het onduidelijk hoe het eea rondom entree werkt. Dit alles overwinnende lopen we later over het boven pad richting de 40000 zeshoekige basaltkolommen. Tezamen is het een fascinerend patroon dat in hoogte varieert en aan zeezijde onder de zeespiegel verdwijnt. Na de nodige foto’s op een smal stuk rots met mooi uitzicht, genieten we van de vele vogels die kunstig vliegend langs de rotsen proberen te landen op hun nest tegen de rots aan. Weer een stuk terug kunnen we via een trap met 164 treden en daarna een stijl pad naar beneden, naar de basaltkolommen en terug naar de camper. Over het algemeen valt het op dat parkeren m.n. voor campers erg lastig is in Ierland en Noord Ierland. Overal staan 2.10 meter hoge ingangshekken. De enorme toename van campers wordt niet gevierd in Ierland. Al met al begint de dag met veel regen, maar wordt het toch een mooie dag met, en in een fantastische natuur. De camping waar we staan is bij een soort van boerderij uit de jaren 70 van de vorige eeuw in Wallonië. Also vergane glorie, met wel warm water in de ene douche met een gebruiksaanwijzing die enige studie vereist. Je badslippertjes aanhouden is geen slecht advies.