Grote Zaterdag en fort Methoni

4 mei 2024 - Olympia, Griekenland

Zaterdag 4 mei 2024.    Grote Zaterdag en fort Methoni.

Dag 37.   Pylos, Griekenland - Methoni - Olympia, Griekenland.       141 km.   Totaal: 3041 km.

De nodige regen vandaag, weinig zon, 18 graadjes

Dat is wel even vreemd, het regent vandaag regelmatig. Korte flinke buien en af en toe de zon, maar onverminderd veel wind. Als we de camping afrijden is de camper nog wit, maar met natte straten is dat snel voorbij. We koersen eerst in zuidelijke richting naar fort Methoni, een middeleeuwse vesting die een stuk op een rots in zee ligt. Gebouwd vanaf de 13de eeuw door Venetianen en verder gebouwd onder Turkse bezetting. Het is een imposant bouwwerk, waarvan veel van de buitenmuren nog overeind staan. Binnen de muren zijn veel ruïnes uit verschillende tijden. Turken bouwde op een klein rotseilandje naast de vesting een bolwerk, genaamd Bourtzi. Het diende als gevangenis en executieplaats. Een smal pad vanuit de burcht loopt naar het bolwerk. De zee beukt rondom het pad en dat levert precies als wij er lopen een lading zeewater op, want het waait weer stevig vandaag. Ook regent het een beetje, maar dat valt gelukkig mee. Veel parkeerruimte is er niet, also met enige moeite bevrijden wij ons uit de kleine parkeerplaats en worstelen ons door de smalle straatjes het stadje uit. Onderweg naar Olympia, wat wij niet bezoeken omdat we dat eerder uitvoerig deden, maken we een paar stops aan zee voor Annie’s koffiepauze. Gezien het weer kijken we vanuit de camper hoe enkele sportievelingen pogingen ondernemen om te surfen. In een stadje doen we nog een paar boodschappen en zien met name bij slagers rijen mensen staan om vlees in te slaan voor waarschijnlijk het paasfeest morgen. Ook wij gaan het orthodox paasfeest meevieren in de kerk om middernacht en daarna in een restaurant een paasfeestmaal meemaken. Het wordt also een latertje vandaag. Wel een vreemde dag. In Nederland dodenherdenking. Om acht uur kijken we mee naar het nationaal moment op de Dam. We herdenken de doden en het leven op één avond.

1. Bert:
    5 mei 2024