Grote Vrijdag

3 mei 2024 - Pylos, Griekenland

Vrijdag 3 mei.     Grote Vrijdag

Dag 36.    Kalamata, Griekenland - Pylos, Griekenland.          98 km.    Totaal: 2900 km

Wederom veel zon en veel wind en 25 graadjes.

Bij het douchen vanmorgen is er treurmuziek in het sanitair. Vreemd is je eerste reactie. Even buiten de camping is een grote bekende supermarkt, maar helaas gesloten tot 16 uur vanmiddag. De site waar we langs rijden, Messini, is gesloten. Kortom, hier betekent goede vrijdag, wat Grote Vrijdag hier wordt genoemd, de opgang naar het Paasfeest, wat in Griekenland grootser gevierd wordt dan het kerstfeest bij ons. Bij Messini, waar we voor de gesloten deur een koffietje doen, klinken trieste drietonige kerkklokken in een langzaam treurig ritme. Zelfs vlaggen hangen vandaag hier en daar half stok. De hele sfeer is gericht op het komend paasfeest, maar vandaag wordt Christus dood herdacht. De camping bij Pylos ziet er prima uit en ligt direct aan zee. Eind van de middag is ons trio weer compleet en zoeken en vinden we een barretje aan het strand. Het vasten heeft zijn grenzen, dat is daar duidelijk te zien. Leuk weetje is dat in de Navarino baai waaraan de camping ligt in 1827 een grote zeeslag plaatsvond tussen de geallieerde vloot met 27 schepen en de Turkse vloot met 89 schepen. Driekwart van de Turkse vloot werd vernietigd en gezonken, met daarop de Griekse onafhankelijkheid onafwendbaar.

Jouw reactie