Bordeaux

19 april 2022 - Gastes, Frankrijk

Dinsdag 19 april 2022.   Bordeaux        Dag 8

Frankrijk, Yvrac - Bordeaux - Frankrijk, Gastes. 108 km.  Totaal: 1680 km

Bewolkt weer, vanaf in de middag flinke regen. Van 6 tot 12 graadjes.

Tijdens ons ontbijt staat Kees op de stoep met het “‘wie betaald wat” app verhaal. Het lukt nog niet goed dit in werking te krijgen. Rondom het wachtwoord gaat het fout. Als eerste verlaten we de wijngaard naar Bordeaux. Midden in het centrum is een parkeerplaats voor campers, gemixt met andere auto’s. De ruimte om daar te parkeren is voor campers beperkt, maar we slagen er in een plekje te krijgen. In het centrum is het toeristenbureau snel gevonden voor een plattegrond van de stad. Kuierend door de stad, de toeristische route van de vvv volgend, vinden we zelfs de HEMA, een Japan Market en winkels met prachtig versierde grote chocolade paaseieren. Helaas is de kathedraal gesloten, maar Église Notre-Dame is wel te bezichtigen. Triest zijn de bedelaars, die we veelvuldig tegen komen. Er ligt er een voor dood midden in de winkelstraat. Iedereen loopt door, niemand checkt of het echt zo is. Ook wij niet. Het mooie weer is inmiddels even voorbij. Vanaf een uur of twee begint het zacht te regenen. Bij de lunch zitten we gelukkig droog onder een glazen dak. Wel buiten, dat gaat nog net, alhoewel het niet warmer wordt dan 12 graadjes. Rond een uur of vier, terug bij de camper, kost het de nodige moeite uit het parkeervak te komen en rijden we na wat file in de binnenstad naar het zuiden naar de volgende overnachtingsplaats bij het stadje Gastes aan een groot binnenmeer. Het is inmiddels opgehouden met zacht regenen, het plenst. Daar komt het pasjes probleem weer om de hoek kijken. Eerst moet je een lidmaatschapspas aanmaken, vervolgens scannen bij de poort. Dat gaat dus helemaal fout. Na de hulplijn bellen door Kees (met mijn Frans zou dat never zijn gegaan) blijkt dat dat verworven pasje eerst geactiveerd moet worden. Met mijn nieuw opgedane paservaring kan ik wel onze reisgenoten naar binnen leiden. Uiteindelijk staan we dan op de camperplaats met mooi uitzicht op de jachthaven. Jammer dat een oud euvel van de vorige camper zijn intrede doet in deze Knaus. Het lekt! Dit keer niet van onderen, maar van boven. Morgen eerst een camperdealer opzoeken.

1. Martin:
    20 april 2022
    Mooie foto’s, jammer van het weer, maar word beter. Volgende keer kit meenemen 🙈
  2. Janny de Winter:
    21 april 2022
    Prachtige stad, jammer dat de kathedraal gesloten was. Want in mijn herinnering een bezienswaardigheid.