Droog naar Burgos

21 april 2022 - Burgos, Spanje

Do 21 april 2022.     Droog naar Burgos

Spanje, Irun - Spanje, Burgos.  244 km.  Totaal: 2135 km.       Dag 9

Tot 11.00 uur heftige regen, daarna bewolkt en fris, 9 graadjes.

Het is misschien een voorproefje wat ons in Ierland of Schotland staat te wachten, het regent de hele nacht en vanmorgen stevig door. De camperplaats licht wat vreemd achter een groot winkelcentrum. Het inchecken gaat weer knap ingewikkeld. Eerst een app downloaden en openen, dan het nodige invullen en betalen gaat alleen met visa. Wel helemaal prima is hier de WiFi. Zelfs Boer zoekt Vrouw is prima te ontvangen. Bij het reinigen van het sanitair gebeuren moet de app geopend worden en de waterkraan geactiveerd. Het camper leven wordt ook steeds meer digitaal aangestuurd. Het wordt een nat klusje met zo’n douche boven je hoofd, maar we gaan weer schoon en met vers water op stap. Onderweg langs de zee rijdt een auto voor ons van waar uit driftig wordt gezwaaid. Terug zwaaien dus. Ze wenken ons een parkeerplaats op, stappen enthousiast uit. “Wir sind aus Burgenland”, luidt de begroeting. Wir aus Holland, is mijn antwoord. Toch hebben we een leuk gesprek met elkaar. Na zo’n 140 km komen we in Vitoria Gasteiz en hebben de nodige moeite een parkeerplaats te vinden. Het is een middelgrote stad (210000 inwoners) en hoofdstad van Baskenland. Er is een mooie oude binnenstad met renaissance paleizen en gotische kathedraal. Helaas, helaas, alle kerken en musea zijn dicht. Op de Virgen Blanca Plaza staat een imposant monument ter herinnering aan de slag van Vitoria, op 21 juni 1813. Engelse, Portugese en Spaanse troepen, onder leiding van Wellington, versloegen het leger van de Fransen van meneer Bonaparte. Na verder een rondje door de binnenstad eten we wat tapas hapjes in een kleine tapas bar. Gezellig en smerig lekker. Na nog 100km rijden, overnachten we op een camperlocatie op een grote parking in de stad Burgos. Het is heel druk met campers en auto’s. Hoe moet dat hier in hoog zomer zijn! Wij zijn net op tijd en hebben de een na laatste plek. Alhoewel de volgende tientallen na ons op een andere parkeerplaats gaan staan. Wel jammer dat we gisteren niet even Mimizan Plage konden bezoeken. We hebben er leuke herinneringen met Ivo en Jouri en Italianen uit Cuneo. Door het lekke dakraam en echt slechte weer kwam het er niet van.

1. Martin:
    22 april 2022
    Troost je, op de camping is het ook nat en vochtig 🙈