Glasgow, Kelvingrove Museum

17 juli 2022 - Penrith, Verenigd Koninkrijk

Zondag 17 juli 2022.      Glasgow, Kelvingrove Museum

VK SCO, Glasgow - VK, Penrith.           189 km.    Totaal: 11.171 km.                           Dag 93

We beginnen bewolkt in Glasgow, 20 °. Later op de dag warm, zon, max. 28 graadjes

We staan lekker vroeg op vandaag en rijden om een uur of acht naar de parkeerplaatsen van het Kelvingrove Museum, dat we vandaag willen bezoeken. Het is een gigantisch gebouw in Spaanse barokstijl in Glasgow’s traditionele rode zandstenen. Het is het meest bezochte museum in de VK, buiten Londen om en heeft een collectie wapens, een natuurhistorische collectie, alsmede een grote kunst collectie. Om 8.15 uur staan we moederziel alleen op het grote parkeerterrein en gaan hier eerst rustig een ontbijtje klaarmaken. Immers, niet eerder dan 11.00 uur gaan de deuren open. Parkeergeld betalen wordt hier wel een dingetje. Of met pondjes, maar dan heb ik er 12 nodig. Ik scoor er één. Goed voor 30 minuten. Of telefoneren met een nummer wat op de paal staat. Ik probeer het wel, maar loop helemaal vast met het kenteken dat ik moet opgeven. Dat schijnt hier onbekend te zijn. Dan maar geld wisselen, maar dat lukt nergens, ook later bij de kassa van het museum en het restaurant, niet. Also gaan we de gok aan dat er op zondag niet gecontroleerd wordt. Wij zijn geen grote museum gangers, maar in dit museum krijg je al snel grote nieuwsgierigheid over wat je ziet en leest. Nog leuker is dat we Schotland flink doorkruist hebben en vele dingen herkenbaar zijn. Buiten de schotse geschiedenis is er een grote afdeling over Dutch Art. Echt geweldig mooie schilderijen uit de Hollandse gouden eeuw. Uiteraard is ook Rembrandt aanwezig. Hier hangt Rembrandt’s Man in Armour, wat waarschijnlijk Alexander de Grote voorstelt. Nee, niet Willem Alexander, die is er vandaag niet bij. Verder staan er veel opgezette dieren, tot aan hele grote toe, zoals een olifant en tijgers. Om drie uur in de middag is er een orgelconcert in de centrale hal. Veel bezoekers verzamelen zich rond die tijd daar. Het klinkt prachtig, maar om half vier lopen we toch maar naar de camper. We willen vandaag nog een stuk rijden. En wie staan er naast onze camper? Reisgenoten Ernest en Fransje. Na een mini TME’tje rijden we weg in de hoop dat we later niet een herinnering krijgen voor het niet betalen van parkeergeld. Na het drukke en ingewikkelde Glasgow rijden we alleen snelweg zuidwaarts. We komen langs Lockerbie, helaas bekend bij de meeste mensen van de terroristische aanslag in 1988. We zien onderweg veel windmolens, waarvan we inmiddels weten dat die een belangrijke rol spelen in het grote percentage groene stroom dat Schotland produceert. In vergelijking scoort Nederland in 2021 met windenergie 2,5 gigawatt en Schotland 24 gigawatt. Om het verschil maar ff weer te geven. Also…. 189 km verder vinden we de van te voren uitgezochte camperplaats. Prima ontvangst, vers water aanwezig, vuil water en poepdoos kunnen we legen, wat moet een mens nog meer. Nou, dat merken we gelijk bij het uitstappen. Het is hier 28 graadjes! Dat is even wennen. Vanmorgen waren we blij met 20 graadjes. De omslag gaat wel rapido. En morgen wordt het wellicht 30+? We gaan het beleven. Wel lekker om in de avond buiten naast de camper te kunnen douchen. We zijn de enige op deze mooie tussenstop. De eerste keer na Spanje is het buiten heerlijk vertoeven.

1. Martin:
    18 juli 2022
    Zo, de temperatuur is in ieder geval beter! 👌
  2. Louwra de winter:
    19 juli 2022
    Geniet nog van de laatste vakantiedagen.
    Hier is het ook warm.