Santiago de Compostella

11 mei 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Wo. 11 mei 2022.    Santiago de Compostela

Spanje, Santiago de Compostela.      0 km. Totaal: 4166 km.       Dag 29

Vanmorgen bewolkt, vanmiddag een schraal zonnetje, 20 graadjes.

Na rustig opstarten (de drive om snel op pad te gaan is niet te groot) en het wasmachine wasje van gisteravond opvouwen, lopen we om 11.00 uur naar de bus, 500 meter van de campercamping vandaan. Het openbaar vervoer is in Spanje goedkoop en eenvoudig in de bus af te rekenen. Voor één eurie p/p rijden we naar het centrum van Santiago de Compostela. De belangrijkste christelijke pelgrimsplaats na Jeruzalem en Rome. Eindpunt van de beroemde bedevaartroutes. Daar lopen we op de handy IPhone kaart door de smalle straatjes van het centrum naar de kathedraal. Maar eerst drinken we een goede bak koffie in een echte koffie bar met een echte koffie juffrouw. Een kleine bar die er 40 jaar geleden ook zo uitgezien moet hebben. Maar, hartstikke schoon. Nadat een oud mannetje zijn plas heeft achtergelaten (we kunnen meegenieten want de deur blijft open staan) wordt direct de vloer gedweild. Lopend naar de kathedraal is het echt genieten van alle lopers die het ultieme eindpunt van hun pelgrimstocht gaan halen. Op het plein voor de kathedraal wordt feest gevierd, sekt gedronken, afscheid genomen van mede lopers en hereniging met geliefdes gevierd. In gedachten zie ik mijn oud collega Rob hier staan, een paar jaar terug. In de kathedraal zelf vinden wij het minder spannend dan voor 30 jaar toen wij hier waren. Hier zouden de beenderen van apostel Jacobus liggen. Het moment van kussen van Jacobus achter het altaar, zoals 30 jaar geleden, is niet meer. Of in ieder geval vandaag niet. Devoot is het natuurlijk allemaal wel. En druk ook. Buiten lopen we na de lunch, waar leuk muziek wordt gemaakt, nog een keer over het kerkplein. Het aanzien van de kathedraal is toch wel indrukwekkend. Maar de mensen er om heen fascineren mij toch meer. Ik fotografeer een rugzak met schelp. Trots laat hij mij de foto nemen. In aantallen is de pelgrimstocht naar Santiago wel een hype geworden, hiermee niets afdoend aan al die mensen die een fantastische inspanning leveren. Waren het in de jaren 70 duizenden, waren het in 2019 350.000 pelgrims, toeristen als wij niet meegerekend. Vanaf het grote plein gaat het langzaam terug naar de bus langs vele souvenirs winkeltjes waar we het een en ander kopen. Terug op de campercamping wordt het snel fris en zitten snel in de camper. Tot we geroepen worden om de campingbaas te horen spelen in een bandje die vanavond oefent in de kleine bar bij de receptie. Dat doen we dus en hebben zo een gezellig TMEtje met elkaar en de band.

1. Wim:
    12 mei 2022
    Doet mij weer denken aan de twee keer dat ik daar naar toe ben gefietst. Mooie tocht.