Bezoek Efese. Maandag, 4 november 2019

4 november 2019 - Aliaga, Turkije

Turkije, Kusadasi - Turkije, Aliaga. 164 km

Totaal gereden: 21.922 km. Half bewolkt, vanavond regen, 20 graadjes.

Jammer dat het aan de vochtige kant is geweest vannacht, zo is ons wasje nog niet droog en wordt ons huisje vol gehangen met nog te drogen kleding. Ziet er schattig uit.  Na intoetsen van waar we denken dat de parkeerplaats van Efese is gaan we op pad. Slechts 22 km rijden en we staan bij de achteringang van Efese. Bij de kassa worden vele vragen gesteld waarvan ik nauwelijks begrijp waar het over gaat. Als dat in de zomer ook zo gaat zal er een lange rij wachtenden staan vrees ik. Wat ik betalen moet is wel helder en zo komen we na 31 jaar weer in Efese. Toen was het knetter warm. Zelfs onze kids, toen 6 en 8 jaar, weten zich dat te herinneren. Het meest markante waren, en zijn nog steeds, de bibliotheek en de hoofdstraat, waar ook eens onze vriend Paulus heeft gelopen en kleine 2000 jaar terug. Toch gebeurt er nog steeds veel aan opgravingen en is de bibliotheek verder gerestaureerd. Dit is voor een belangrijk deel gebeurd door “das Österreichische Archäologische Institut“. Een club die nog steeds bij de opgravingen in Efese betrokken is. In de hoogtij dagen van Efese in de 2de eeuw, woonden hier 225.000 mensen. Nauwelijks voor te stellen. Een bijzonder weerziens is er vandaag met Kim en Paul, van de Azië Reis. Elkaar een paar duizend km hier vandaan gedag gezegd en elkaar nu voor de tweede keer daarna ontmoeten. Totaal toevallig, niets afgesproken. We sturen uiteraard een selfie van ons vieren naar de groepsapp, die nog in tact is, waar direct op wordt gereageerd. Na ons bezoek aan Efese gaat het verder naar het noorden, richting Dardanellen. Om een uur of vijf zoeken we een overnachtingsplaats die we vinden aan de zee op een kade waar een paar vissersboten liggen. Die worden in de loop van de avond bevoorraad en zullen vannacht aan het werk gaan. We hebben nog wat gerookte spek uit het Gailtal en Turkse kaas, also worden er pannenkoeken gebakken die er in gaan als koek. Wisten jullie eigenlijk dat het woord bullshit uit Efese komt? Het heeft met het lange vergaderen van de stadselite te maken in de raadszaal (het Boulotherion) van Efese, rond het begin van de jaartelling. Die konden zelden besluiten nemen, ze vergaderden om te vergaderen. Voor de raadszaal was de gevel versierd met stieren. Dit gebouw is daarom de oorsprong van het begrip bullshit. Wat politici allemaal uitkramen is onzin, vond men ook in die tijd dus. Een ander wereld beroemd iets komt ook uit Efese. En wel van het beeld van de godin Nike. De vleugels van het beeld van Nike, waren de inspiratie voor een Amerikaanse toerist die later een sportmerk zou oprichten.

1. Evelyne Timmer:
    4 november 2019
    Efese kennen wij ook van de reis Turkije met de ACSI!