Excursie Bisotun. Dinsdag 8 oktober 2019

8 oktober 2019 - Behistun, Iran

Iran, Bisotun   0 km

Totaal gereden: 17.352 km. Mooi weer, 28 graadjes

Geen haast. Pogingen een gids te scoren lijken te lukken, om half elf is de start. Dit wordt natuurlijk iets later. De plaats Bisotun, met verschillende inscripties, gaat vele eeuwen terug tot de tijd dat moslims een eind maakten aan het Sassanidisch tijdperk rond het jaar 650. De mooiste is een afbeelding van koning Darius met negen gevangenen die de overwonnen volkeren uitbeelden. Boven de figuren is het beeltenis (Farvahar) van de zoroastrische God, Ahura Mazda. Gemaakt rond 520 v.Chr. We zien het standbeeld van Hercules, eerst ontdekt in 1957, gebouwd in 153 v.Chr. Hercules ligt op een platform van 2 meter lang en houdt een kom in zijn linkerhand. Het beeld is 1.47 m lang en vast gemaakt aan de berg. Toen het beeld werd ontdekt had het een penis, maar na de Iraanse revolutie werd deze door de lokale bevolking afgebroken. Het hoofd van Hercules is een copie. De originele ligt in het museum, na twee keer te zijn gestolen en weer terug gevonden. Er zijn op en in de rots van Bisotun tevens een paar onafgemaakte inscripties, zoals een glad gemaakt rotsoppervlak van 36 x 200 meter. Men weet niet wat daar de bedoelingen van waren. De gids, een jonge vrouw, vertelt met verve over de meerdere afbeeldingen die in de loop van eeuwen door koningen hier zijn aangebracht. De plaats Bisotun betekent dan ook “plaats der Goden”. Zo zijn er inscripties van Parthense koningen (100 v.Chr.) tot aan 1682 van kalief Ali Khar Zangali. Het precies uitzoeken en weergeven van alles wat we zien is iets te veel en wordt wellicht een wat saaie geschiedenisles. We drinken na onze wandeling langs de rots in een theehuis thee (hoe kan het ook anders) en praten geamuseerd verder met de gids over het leven in Iran. In de middag staat nog een kleine reparatie op het programma en wel het vervangen van een lampje van het dimlicht. Gewapend met de beschrijving hoe dat dan wel moet, is het uitbouwen van de hele unit en vervangen van het lampje, redelijk eenvoudig. Echter het  weer aansluiten van de stroomstekker lijkt makkelijk, doch is het niet. Voor Ernest en mij tenminste. Dat kost ons toch wel 30 minuten voor we door hebben hoe dat gaat. Ook deze hobbel wordt uiteindelijk door ons genomen en ja, alles doet het weer. Het hotel restaurant (5 sterren) is voor vanavond niet in staat ons een andere maaltijd voor te schotelen dan de bekende kip en beef spies. Via de gids bestellen we een andere maaltijd die bij ons wordt bezorgd. We dekken alle tafeltjes uit de camper buiten in een kring, biertje 0.0 erbij, eigen borden en bestek en wachten maar. Uiteraard een half uurtje later, wordt het eten bezorgd en eten we voor het hotel, buiten, bij de voordeur, ons maaltje op: rijst met een soort stroganoff saus en gemengde sla van Fransje. Prima eten en nog gezellig ook. Pogingen om in het hotel een internet verbinding te krijgen mislukken allemaal. 5 sterren en geen internet!

1. Ab en Trudy La Croix:
    9 oktober 2019
    Het is weer leuk en interessant om al jullie verhalen te lezen, ga zo door!!!!
  2. Coen en Liesbeth:
    9 oktober 2019
    Eendrachtige dimlicht-samenwerking, heren !!!