Lange rit door mooi Kazachstan. Maandag 5 augustus 2019

5 augustus 2019 - Qızılorda, Kazachstan

Kazachstan, Aralsk - Kazachstan, Kyzylorda.  457 km

Totaal gereden: 7743 km. Warm weer, tot 35 graadjes om 16.00 uur.

De trein komt met gegil en getoeter om 3.30 uur aan. Even later staat er een oude Lada naast ons met een niet stil te krijgen alarm. Dat grapje duurt ongeveer drie kwartier. Also om half negen vertrekken wij geheel monter aan een redelijk lange rijdag. Halverwege rijden we langs de Russische lanceerbasis Baikonour. Het oorspronkelijke Baikonour is een mijnstad een paar honderd km ten noord oosten van het huidige Baikonour. Toen de Russen in 1961 in het huidige Baikonour met lanceringen begonnen, gaven ze de lanceerbasis deze naam, om zo verwarring te stichten en de locatie geheim te houden. In 1994 werd er een overeenkomst gesloten tussen Rusland en Kazachstan, waarbij de Russen het gebied (90 x 80 km) pachtten tot 2050. Het is dus niet mogelijk er een bezoek te brengen. Het landschap van vandaag is lastig te omschrijven, zo fascinerend, zo wijds, zo bijzonder hier in je campertje rond te rijden als een soort Alice in Wonderland. Kamelen en paarden langs de weg, rijstvelden en veel irrigatiekanalen vanmiddag. Een voorbij komend vliegend tapijt ontbreekt er nog maar net aan. We stoppen bij het monument van een filosoof en de uitvinder van het nationale muziekmonument in Khorkhyt. Onder het monument hoor je de wind via orgelpijpen muziek maken. Als wij luisteren is het net of het Philharmonisch orkest aan het stemmen is. Als ik probeer de radio aan te zetten, blijft de radio naar een zender zoeken. Hij vindt er geen. Dan maar eigen muziek luisteren. We horen John Denver, Melanie en Frank Sinatra met “Let it snow” en tanken ons campertje weer vol met 42 liter diesel voor, omgerekend, 20 euries. We overnachten op de parkeerplaats van de moskee. Dit levert een bezoekje van de politie op die ons duidelijk maakt dat wij hier geen alcohol en sigaretten mogen consumeren. Een boze taxi chauffeur heeft de politie gebeld en op ons afgestuurd. Ook hier een beetje hypocriete wereld, want 400 meter verder staan alcohol en sigaretten volop te koop in het winkelcentrum. Er zijn vandaag een paar technische probleempjes in de groep. Één koelkast heeft de geest gegeven en de airco van de meerijdende SRV wagen doet het ook niet meer. Het laatste is vanavond middels laswerk hersteld. De dokter heeft er een longontsteking bijgekregen, maar is nog wel bij de groep.