Mooie rit langs de kust. Dinsdag, 29 oktober 2019

29 oktober 2019 - Kas, Turkije

Turkije, Manavgat - Turkije, Kas.  273 km

Totaal gereden: 21.271 km. Prachtig nazomer weer, 26 graadjes.

Wakker worden op een totaal stille plaats aan zee, op het strand. Dat gaat dus ff niet in Domburg. Strak blauwe lucht, het beloofd een mooie dag te worden. Om half 10 zetten we onze tocht langs de zuidkust van Turkije voort, westwaarts. Druk is het niet, toch verbazen we ons zoveel kinderen te zien als we aan het water ons verse brood met gerookte zalm verorberen. We plakken er een uurtje aan vast om lekker in de zon te zitten. Als we in de namiddag Kas binnen rijden is het er erg druk. Niet met toeristen, maar veel Turk volk. De hele stad hangt vol met de nationale vlag van Turkije. Met moeite vinden we een plek aan de havenkade en wandelen het stadje in. Op een plein met honderden gedekte tafels, met alweer vlaggetjes, vraag ik aan een jonge dame, waarvan ik inschat dat ze Engels spreekt, wat er gaande is. Het is vandaag “dag van de republiek”, een soort Koningsdag op z’n Turks. Ze vieren de stichting van de republiek door Ataturk in 1923. Het is maar een weet. Die Turken gaan hier helemaal los vanavond. In het stadje zijn tientallen eetgelegenheden van klein tot sjiek. Wij gaan voor de middelmaat, maar de kwaliteit is fantastisch. Ook de zeebaars van An. Wat ik eet weet ik niet, het is op zicht uitgezocht. We lopen verder tussen het feestgedruis waar bakjes met zoete vette (naar later blijkt) balletjes worden uitgedeeld. Tientallen mensen staan er voor in de rij. An kijkt nieuwsgierig wat dat wel niet wezen mag en krijgt direct een bakje aangeboden. Terug bij de camper staan we totaal ingesloten aan de kade. We gaan er maar van uit dat het hele spul vanavond weer vertrekt. Gelukkig waren wij net op tijd vanmiddag. Naast de camper staat een aggregaat te draaien om de flessen voor de duikers te vullen. Aan de overkant van het water horen we luide muziek bij het feestgedruis. Toch wel enig verschil met gisteravond. Maar wel een gezellige boel hier. We lopen nog maar even terug naar het plein want slapen is er voorlopig niet bij. Precies om 24.00 uur houdt de muziek op en keert de rust weder. Alleen de auto’s rondom ons moeten nog vertrekken. Dat zien we morgen verder wel.

1. Mark van Vliet:
    29 oktober 2019
    Gezellige boel daar, geniet ervan. En morgen naar Annemiek. Groetjes daar.
  2. Jan Hofsteenge:
    30 oktober 2019
    Ik wist het wel, jij wil meedoen! Geniet ervan en goede reis verder
  3. Louwra:
    30 oktober 2019
    Goed feestje.
    Veel plezier
  4. Carla:
    31 oktober 2019
    Tegenwoordig ook
    hele mooooie huizen op het strand van Domburg hoor