Sacharov en Gorki. Vrijdag, 26 juli 2019

26 juli 2019 - Nizjni Novgorod, Rusland

Rusland, Suzdal - Rusland, Nizjni Novgorod.  339 km

Totaal gereden: 5141 km. Mooi weer! 28 graadjes.

Vandaag nemen we de langere route naar het volgende trefpunt, langs verschillende kleinere plaatsen en bezienswaardigheden. De weg is iets minder comfortabel, maar dat valt achteraf best mee. 60% van de weg is prima, 20% is matig en 20% is slecht.

De eerste 72 km is saai, zonder iets te beleven, op een mooie weg, langs bossen en paddenstoelen zoekers. Dan gaat het rechts af, op smallere wegen, langs kleine dorpen richting Shuya. Daar staat de grootste vrijstaande klokkentoren ter wereld. We hebben hem gezien, doch de klepel kan ik niet vinden. Het is een niet toegankelijk gebouw in het centrum van de stad. Het stadje zelf is leuk om even doorheen te banjeren. Hier leven de z.g. Oud Gelovigen, wat ook te zien is aan het kroost met moeders in blijde, achter kinderwagens. Een groep die het niet eens was met rituele veranderingen in de orthodoxe kerk. De markt is het doorlopen zeker waard. We rijden door in oostelijke richting en proberen goed op de snelheidscontroles te letten. We nemen er zeker 10 waar vandaag. Bij de meeste controles wordt je door tegenliggers met lichtsignalen gewaarschuwd. Dat is dan weer best sympathiek van die toch wel stugge Russen. We zien onderweg veel van die typisch Russische huizen met mooi gedecoreerde ramen en felle blauwe kleuren. Helaas vaak slecht onderhouden. Waar wij vanmiddag de Wolga oversteken is een groot stuwmeer met een dijk, waar wij over heen rijden, van meer dan 12 km lang. Aan het eind hiervan zijn grote sluizen. We bezoeken daar het stadje Gorodets, gesticht in 1152. De coördinaten sturen ons naar een parkeerplaats aan de Wolga, een pracht plaats om te overnachten. Maar dat mag hier niet, lees ik op een bord. We houden er wel een langere stop voor uiteraard koffie en een kleine wandeling naar het dorp (150 treetjes omhoog en weer omlaag). De laatste 66 km naar Novgorod zien we meer dan 30 km file aan de goede kant. Also de andere. We slapen met alle 11 campers in een stukje bos, vrij, naast een groot parkeer terrein bij een sporthal. En maar hopen dat we niet worden weggestuurd. De stad Novgorod werd door Stalin omgedoopt in Gorki. Wellicht nog bekend van Andrej Sacharov, die door het communistische regime in 1980 naar deze stad werd verbannen. In 1986 mocht hij van Gorbatsjov naar Moskou terugkeren. Na de oorlog werd Gorki (tot 1992) een gesloten stad, omdat er atoomonderzeeërs, MIG’s, tanks en dergelijk tuig geproduceerd werd. In 1991 werd de oude naam in ere hersteld.

1. Harmke en Willem Prins:
    26 juli 2019
    Hoi hoi jullie durven wel zeg om zo daar maar te staan. Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk. Nou hopelijk voor jullie een goede nacht avondtuurders. Liefs Harmke
  2. J & J:
    27 juli 2019
    Ik had altijd een hekel aan geschiedenis op school, wat was geweest dat was geweest.
    Maar of het nu is omdat ik wat ouder ben of omdat jij zo heerlijk kan schrijven. (Waarschijnlijk beide)
    Ik vind het leuk om te lezen.
    Bedankt en een fijne dag weer vandaag, ik kijk weer uit naar morgen om iets te kunnen lezen.
  3. Marijke van der Wenden:
    27 juli 2019
    Zijn er nou ook nog Noorse invloeden te zien daar?
  4. Trees van Hoek:
    27 juli 2019
    ik volg jullie reis + verhalen met veel plezier - leuk om te lezen
    en ik ben het eens met de opmerking dat het ook leuk is om jullie zelf eens op de foto te zien