Urkse dag. Woensdag 3 juli 2019

3 juli 2019 - Katlijk, Nederland

Nederland, Urk - Nederland, Katlijk.    67 km

Totaal gereden: 1807 km.  Zon en wolken, 20 graadjes.

Het slaapt hier prima op Urk. Vanmorgen proberen we eerst het laatste 100 euro biljet klein te maken. Dit lukte niet bij de middenstand. De controle apparaten kennen hier de nieuwe biljetten nog niet. Also wij naar de plaatselijke RABO bank. “Nee meneer, wij kunnen het ook niet wisselen. Er is geen contant geld op onze bank”. Rare wereld hier in Hollandia, je komt gewoon niet van je geld af. We wandelen nog wat in Urk en lopen de plaatselijke markt langs en eindigen bij de super voor witte brood voor de haring met uitjes. Alweer smerig lekker! Vanmiddag is de visafslag waar ook publiek welkom is. Opvallend is de grote hoeveelheid paling die hier wordt verhandeld. Zeker 600 kg gaat onder de hamer. Allemaal vandaag vers binnen gebracht. Het gaat er zeer gedisciplineerd en rustig aan toe. Leuk een keer te zien hoe het gaat. Eind van de middag verlaten we deze mooie camperplaats, midden op Urk aan de haven. Alle voorzieningen die een camperaar zich wensen kan waren hier aanwezig. We rijden naar Katlijk in Friesland en overnachten bij ons goed bekende campinggasten op een stuk tuin waar een mini camping niet zou misstaan. De heerlijke Hollandse Chinese maaltijd die we krijgen voorgeschoteld is waarschijnlijk de laatste dit jaar, dus dat gaat er in als Gods woord in een ouderling, om in Urkse sferen te blijven. Het voetbal van de leeuwinnen is een spannende zit. Maar zoals Pierre van Hooijdonk het goed omschreef :”je weet dat het goed komt, maar het is nergens op gebaseerd”. Also kwam het goed. Terug in de camper is de temperatuur gedaald tot 15 graadjes. Dat is wel wennen na 32° een paar dagen terug. Slapen doen we des te beter.

1. Femmie van dam klos:
    4 juli 2019
    Urk is een leuke dorp vroeger heel veel met mij ouders geweest met de binnenvaart schip
  2. Wardje:
    4 juli 2019
    Katlijk;Wij DKW bezitters/rijders, hebben vrienden hier wonen, zeer gastvrij en behulpzaam als dit nodig is! Maar zo ervaren wij de meeste noordelijken. Weer een goede reisdag gewenst!