Van monument naar monument. Zaterdag 6 juli 2019

6 juli 2019 - Lübeck, Duitsland

Duitsland, Hamburg - Duitsland, Lübeck.  65 km

Totaal gereden: 2267 km. Bewolkt, miezelregen, regen, zon(netje), 17 graadjes.

We gaan de grote stad in vandaag. Net iets te ver voor de benenwagen kiezen we voor de metro, die we reeds veelvuldig boven ons hoofd hoorde rijden. Het valt op dat veel winkels net buiten het centrum veelal dicht zijn. We zien een indrukwekkend monument voor Duitse NS slachtoffers, vermoord omdat ze tegen het Hitler regime waren. Pas in het echte oude centrum is het druk en gezellig. Komt bij dat vandaag een triatlon plaatsvindt en de halve binnenstad is afgezet. Alle lopers krijgen bij aankomst een gratis Warnsteiner biertje. Wel 0.0 We bezichtigen de ruïne van de St. Nikolai Kirche. In 1943 door bommen verwoest. In de stad Hamburg verliezen 30000 inwoners het leven aan bombardementen en 900000 mensen worden dakloos. Deze kerk is een symbool van oorlogswaanzin. Er is een lift gebouwd in de toren en wij wagen het er op. 75 meter boven de stad. Waanzinnig mooi. Na een lekker bakkie koffie op naar het Rathaus. Een prachtig gebouw vanwege de triatlon alleen op afstand te zien. Het miezert er inmiddels lekker op los, aangenaam weer is anders, het lijkt wel herfst. Terug bij de camper nog even onder de warme douche, want die is prima hier. Door de regen rijden we naar Lübeck, slechts 65 km verder. Ook hier hebben we mazzel, de laatste stek is voor ons. Je moet echt op tijd je plekkie opzoeken, anders pis je ernaast. We gaan eerst aan de Hollandse dis, en wel met bal, bloemkool en aardappeltjes. Alweer, ja zeker, smerig lekker. Gesterkt lopen we de binnenstad van Lübeck in. Een leuk, mooi, echt Duits oud stadje. In de Marien Kirche zingt een koor. Schitterend  a capella. De kerkklokken die hier liggen zijn in 1942 door brandbommen vernield na 434 jaar trouwe dienst. Het Oude Rathaus uit 1440 staat er na de restauratie van oorlogsgeweld weer goed bij. Na deze wandeling is het nix erg weer in ons campertje te zitten. We hebben vandaag 13,8 km gelopen. Moet niet gekker worden.