Mooi strand weer

10 mei 2022 - Santiago de Compostella, Spanje

Dinsdag 10 mei 2022.     Mooi strand weer

Spanje, A Guarde - Spanje, Santiago    158 km.   Totaal: 4166 km.      Dag 28

Grandioos strandweer, beetje wind, blauwe lucht, 26 graadjes.

Niet al te vroeg begint de dag bij ons. Het slaapt steeds beter in ons rotel. Na ontbijt buiten met uitzicht op het water en wat kluswerk aan de luifel van Kees, vertrekken we om 12.00 uur naar de volgende stek. Eerst rijden we langs de kust, richting noord, naar Baiona. Het uitzicht op zee, met rotsen en strand, is bijna ieder moment prachtig. We zien langs de weg tientallen bepakte pelgrims lopen, richting Santiago. De weg is zo ingericht dat er veilig gelopen kan worden. Vlak voor Baiona stoppen we voor een foto moment.  Hier vinden we een plakette met de naam Mirador del Thalassa. Het is een gedenkteken ter ere aan het schip wat hier vergaan is in 1949. Van de 15 opvarenden was er één overlevende. Even later vinden we met enige moeite een parkeerplaats in Baiona, bij het kasteel Monterreal. Gebouwd tussen de 12de en 16de eeuw, met eerste vermelding in het jaar 60, toen Julius Caesar Baiona veroverde. Romeinen, Visigoten en Moslims lieten hun sporen hier achter. Tegenwoordig heeft het een toeristische bestemming. We wandelen een stuk over de muur en hebben we mooi uitzicht over de jachthaven van Baiona. Het is een populaire vakantieplaats. Hier arriveerde Columbus in 1493 na zijn ontdekking van de nieuwe wereld. Het volgende stuk wat we richting noorden rijden is iets minder spectaculair. De natuur gaat over in continue bewoning en bedrijvigheid. Vlak voor Vigo vinden we een bordje “playa”. Op goed geluk rijden we er heen en vinden een prachtig stuk strand met niet al te veel mensen. Hier is het voor de namiddag goed vertoeven en ik maak een heerlijk dutje op het warme zand met om mij heen het nodig vrouwelijk schoon. Droom ik of zie ik het echt. Maar we moeten nog een stukje rijden. Het duurt wel 11 lange kilometers km’s voor we de stad Vigo de rug kunnen toekeren, voordat we dan de laatste 100 km over de tolweg rijden naar Santiago de Compostella. Daar vinden we de goed ingerichte camperplaats met alles wat een camperaar zich wenst. Morgen blijven we hier en kan een ieder naar behoefte Santiago bezoeken.

1. Lena:
    11 mei 2022