Van Peloponnesos naar het vaste land

8 mei 2024 - Kryoneri, Griekenland

Woensdag 8 mei 2024. Van Peloponnesos naar het vaste land

Dag 41.  Dimitsana, Griekenland - Kryoneri, Griekenland.                211 km.    Totaal: 3363 km.

Mooi, tot 25 graadjes warm, in namiddag bewolkt.

We verlaten deze buitengewoon mooie camperplaats niet eerder voor de watertank is gevuld. De waterslang ligt naast de camper klaar voor gebruik. Onderweg valt het op dat er erg veel grote en kleine kerken zijn die er vrijwel altijd goed verzorgt uit zien. De duizenden kleine kapelletjes die langs de wegen staan, ze heten Ikonostasiekapelletjes, dienen als herdenkingsplaats van in het verkeer omgekomen familieleden. We rijden door een wederom prachtig gebied met bergen tot 1000 meter en diepe dalen. Het landschap is nog groener dan bij ons in Oostenrijk. Al duizenden jaren is het hier op de vruchtbare grond goed wonen en leven. Eenmaal in Patras is het inkopen doen, alwaar een slecht verzorgde magere Roma jongen om eten bedelt. Wij geven hem mijn net gekochte knabbel broodkrans, die hij direct oppeuzelt. Een blikje cola neemt hij daarna ook graag aan. De Rio-Antirriobrug die we daarna voor de tweede keer over rijden is 2880 meter lang en de langste tuibrug (kabelbrug) ter wereld, met meerdere overspanningen. Direct daarna gaat het rechts af en vinden we niet veel later een vrijwel verlaten kuststrook waar onze overnachting staat gepland. We kijken naar Patras aan de overkant waar zo‘n kleine 300.000 mensen wonen. De zon, die zich nog even laat zien, gaat niet in zee onder, maar precies aan de andere kant, maar ook hier in het westen, zoals in Domburg.

Jouw reactie