Rode wijn. Zaterdag 13 juli 2019

13 juli 2019 - Gizycko, Polen

Polen, Pieniezno - Polen, Gizycko.  130 km

Totaal gereden: 2955 km  Half bewolkt, 19 graadjes.

Na ons vertrek uit Pieniezno, waar ik tussen veel dazen zo snel als mogelijk ons toiletje reinig, rijden we door kleine dorpjes, met grote kerken, over meest slechte wegen, met overal om ons heen grote graan velden, richting oosten. Op een parkeerplaats, voor de koffie, komen een paar Polen met zakken vol cantharellen. Net geplukt worden ze naar grootte gesorteerd en in bakjes gedaan. Het is voor de verkoop blijkt iets later. Er stoppen al snel enkele auto’s en kopen het zaakje af. We rijden langs de ruïnes van  Wolfsschanze, waar Hitler 900 dagen in de oorlog in bunkers leefde, naar het meren gebied ten noord oosten van Polen. Hier is het een echt toeristisch gebied met ook veel pleziervaart. Drie jaar geleden stonden we in hetzelfde dorp, echter op een andere camping. Vanmiddag beleven we een wijn incident. Bij het stokbroodje hoort een glaasje rood, dat het echter niet overleefd. Ik stoot het om, op tafel. Het goddelijke vocht stroomt de tafel af achter mijn stoel, in een opruimbak met alle landkaarten vanaf de Baltische staten. Verder nog op schoenen, sokken, slippers, reserve TomTom, koptelefoon en iPad. De laatste red ik persoonlijk snel en adequaat. Die functioneert nog naadloos. De rest heeft wat rode vlekken hier en daar. Naast ons komt een echte doe-het-zelf man te staan met een zelf omgebouwde camper. Meest opvallend zijn de rolluiken die hij voor alle ramen heeft gebouwd. Hij schijnt erg gelukkig met zijn boeltje, want hij zingt continu een deuntje. Tegen de avond doen we een poging de beroemde draaibrug in het dorp te vinden. En ja, na enig zoeken en vooral lopen, vinden we die in het centrum. Het is nog steeds een gezellig toeristisch plaatsje.

1. Hans Werlich:
    14 juli 2019
    Ik heb ergens al een reactie gegeven maar dat kwam blijkbaar niet door.
    Nog een keer.
    Leuk die foto van de camping. Herkende het meteen.
    Ik volg jullie met veel plezier.
    Gooi volgende keer maar een glas witte wijn om. Geeft minder rommel.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg. Verwacht spannende verslagen.
    Veel plezier en goede reis verder. Tot de volgende keer.
    Liefs Nekky
  2. Harmke en Willem Prins: