Tashkent. Zondag 1 september 2019

1 september 2019 - Tashkent, Oezbekistan

Oezbekistan, Tashkent.  0 km

Totaal gereden: 11.417 km. Bewolkt, 24 graadjes.

Het ontbijt, waar we in het hotel gebruik van kunnen maken, is echt prima, zoals je in een hotel mag verwachten. Dat doen we dus morgen nog een keer. We gaan vandaag de hoofdstad van Oezbekistan verkennen. Om 10 uur vertrekt er vanaf het hotel waar wij geparkeerd staan een bus die alle highlights langs rijdt. We mogen zelfs af en toe uitstappen en foto’s maken. We zien het monument van de verwoestende aardbeving van 1966, het oorlogsmonument 40-45, waar de Russische hamer en sikker uit verwijderd zijn, het monument ter nagedachtenis van de slachtoffers onder het bewind van Stalin, ongeveer 100.000 man en een aantal nieuw gebouwde grootse moskeeën, naar voorbeeld uit vroeger tijd. Het stadsbeeld oogt nog altijd Russisch, met brede avenues en hoge flatgebouwen. In de middag gaan we met de taxi met Ab en Gusta naar de bazaar. Maar eerst bezoeken we het museum over  Amir Temur, die een groot rijk leidde in de 14de eeuw. De bazaar waar de taxi ons later af levert, ligt ver buiten het centrum en is eigenlijk niet de bedoelde bazaar. Doch ook hier is veel te beleven en te zien. Ik laat mij verleiden tot een lekkere maaltijd met orientaalse thee. De frietjes zijn een beetje slap, maar het noedel gerecht is echt lekker. Na nog wat rondstappen rijden we met de taxi naar de eerder bedoelde bazaar, waar inmiddels een feestelijk optreden van het leger, met gezang, plaatsvindt. De bazaar is afgelopen, het onafhankelijkheidsfeest is in volle gang. We scoren ook nog een biertje op ons loopje terug in een wat sjieker hotel. Dat wordt naarmate het moslimser wordt, lastiger. Terug in ons campertje maken we nog goed gebruik van kamer 603 in het hotel. De haardjes kunnen weer goed gewassen worden. Het is het mooiste hotel tot nu toe, maar dan moet je toch niet te kritisch kijken. Het blijft nog lang onrustig in de stad met veel toeterende auto’s die met Oezbeekse vlaggen voorbij rijden. Vanmorgen zijn de twee achterblijvers ook gearriveerd en zijn we weer een keer compleet vandaag.

1. Loes:
    2 september 2019
    wah wat een vakantie. fantastisch wat we met jullie mogen meebeleven. En pas , ik denk, net over de helft. Fijn dat jullie camper geen grote mankementen heeft. We zullen hiervoor blijven duimen!!! EN vooral blijven genieten.
  2. Jan Hofsteenge:
    2 september 2019
    Het ziet er weer fraai uit. Anders dan Reisach of Hermagor
  3. Marijke van der Wenden:
    3 september 2019
    Prachtig zeg dat hotel en zo'n moskee ziet er ook fraai uit. Mensen zijn toch ook kunstige handarbeiders.