Met de trein naar Athene

26 april 2024 - Kórinthos, Griekenland

Vrijdag 26 april 2024.          Met de trein naar Athene

Dag 29.     Korinthos, Griekenland - Athene - Korinthos, Griekenland.      0 km.    Totaal: 2181 km.

Mooi weer met een fris windje, 21 graadjes.

Om 8.50 uur staan we met z‘n zessen klaar voor ons museum uitje in Athene. De campingbaas brengt ons op haar voorstel naar het treinstation in haar kleine fiatje Doblo, waar we met wat moeite alle 6 in passen. Veel vering blijft er niet over gezien het bonken bij ieder hobbeltje. Een treinkaartje is snel gekocht en ruim een uur verder lopen we in het centrum van Athene, richting het national archeologisch museum. We zijn bepaald niet de enige en staan 20 minuten in de rij voor we kaartjes kunnen bemachtigen. Ook hier weer 50% korting, als je tenminste een id-kaart kunt overleggen. In het museum zien we veel van wat we op de eilanden in Knossos, Phaistos (Kreta) en Akrotiri (Santorini) hebben beleefd, tot en met de tepelkannetjes met snaveltuit uit Akrotiri, waar de gids nogal lirisch over deed. De gouden sieraden die staan uitgestald, veelal uit de 15de eeuw BC zijn fabelachtig mooi. Veel houtwerk is vergaan, veel beelden van marmer van goden uit de Griekse mythologie staan in het museum. Er is echter te veel te zien voor één dag. Om 14.45 uur zien we elkaar bij de uitgang weer terug en lopend naar het treinstation hebben we toevallig een mooi beeld van de Akropolis. Met gevaar voor eigen leven maken we een foto midden op de weg waar het mooiste uitzicht is. De iets te late trein, wordt volgepropt met florenzen en een paar vakantiegasten zoals wij. Terug op de camperstop kunnen we onze campers schoon spuiten met een hogedruk spuit. De campingbaas is helemaal niet tevreden hoe ik de camper schoon spuit. Met een vingertje geeft hij aan dat hij het overneemt. Er komt een trap bij en gaat vanaf de trap de bovenkant van de camper schoonspuiten en daarna rondom nog een keer. Dit tafereel herhaalt zich bij onze camper vrienden. Ook vanavond eten we in het restaurant van Sophie. Lamskoteletjes met french fries. Best lekker, maar een opkomende schaapsmaak van Iran doet mij besluiten niet te veel te nemen.

1. Ingrid en Wim:
    27 april 2024
    Weer Een hoop beleefd mooi museum vonden wij ook. Had jullie wel zien zitten met ze zessen in zo,n kleine auto. Het schiet op met jullie reis. Zeker snel gegaan nog fijne dagen.
  2. Jan.hofsteenge:
    27 april 2024
    Jullie zijn echt aan het cultuur snuiven. Leuk!!
  3. Kees en Lida:
    28 april 2024
    Veel musea hoor! Ik zou zeggen: nu lekker de natuur in😜

Jouw reactie