Expeditie Sandwood Beach

4 juli 2022 - Bonar Bridge, Verenigd Koninkrijk

Zondag 3 en Maandag 4 juli 2022.            Expeditie Sandwood Beach

VK SCO, Durness - VK SCO, Kinlochbervie.            35 km.     Totaal: 9706 km.                   Dag 79

VK SCO, Kinlochbervie - VK SCO, Bonar Bridge.  100 km.     Totaal: 9806 km.                  Dag 80

3/7 wisselvallig met buien, bewolkt, max 16°. 4/7 windkracht 6, veel buien, max 10 °, ´s avonds droog

De zondag staat in het teken dat we niet weten waar naar toe. De oorspronkelijke bedachte overnachtingsplaats is niet meer. Miep en Roelf zoeken naar een andere stek in de buurt van waar we morgen de Sandwood beach wandeling kunnen maken. Also vermaken we ons in de buurt. Zo komen we vlakbij Durness bij Balnakeil Farm, gebouwd in 1744 door notabelen van Mackay‘s. De ruïne kerk die er naast staat dateert van 1619 en in gebruik tot halverwege 19de eeuw. Ook hier vlakbij staat een alternatieve community, onder gebracht in voormalige atoombunkers, gebouwd vlak na wereldoorlog ll. Het ziet er niet aantrekkelijk uit, dus verlaten we rap dit vreemde dorp met kunstenaars en ander vreemd volk. Het koffietentje wat er zou zijn, is ook gesloten. Na nieuwe coördinaten van Miep en Roelf, rijden we single track die richting op. Nederland waterland is een begrip, maar Schotland waterland misstaat ook zeker niet. Rijden we niet langs baaien die ver landinwaarts gaan, dan rijden we langs meren die langgerekt van westkust naar oostkust gaan. De overnachtingsstek voor vannacht is een boerenland grasveldje. Met storm en regen die zeer regelmatig uit de lucht komt vallen, niet de meest aantrekkelijke plek.

Maandag morgen rijden we naar de parkeerplaats van waar we naar het mooiste en verst afgelegen strand van Schotland lopen dwars door heuvels en meren over smalle paadjes. Het waait hard, windkracht 6 en de temperatuur doet met 10 graadjes de feestvreugde ook niet verhogen. Er naar toe lopen kost ongeveer twee uur. De zee is er lekker wild met hoge golven en het strand is breed en wel drie km lang. Het ligt op het noord westelijkste deel van Schotland. Vlakbij is een groot oefenterrein waar leger, marine en RAF, samen oorlogje kunnen spelen. Hebben we op de heen weg weinig regen, terug worden we verrast door striemende regenbuien. Terug lopen An en ik samen en laten de groep bewust eerst gaan. Wij lopen ons eigen (langzame) tempo. Terug bij de camper begint mijn onderstel toch wel ernstig te protesteren. Met 21302 stappen is dit toch echt wel het matje. Onze reisgenoten hebben trouw op ons gewacht op de parkeerplaats, da’s natuurlijk best heel lief. Het klinkt gek, maar het is een heerlijke uitdaging zo‘n wandeling te maken in deze wilde oer natuurlijke omgeving, alhoewel mijn heupjes er nu anders over denken.