Archeologisch museum Iraklion

14 april 2024 - Iraklion, Griekenland

Zondag 14 april 2024        Archeologisch museum Iraklion

Dag 17.   Iraklion, Kreta - Ferry haven Iraklion                  20 km.    Totaal: 1776 km

Prachtig weer, tot 25 graadjes

Ook deze camping is rommelig waar we overnachtten. Eerst om 11 uur rijden we de binnenstad van Iraklion in en zoeken een parkeerplaats in de buurt van het archeologisch museum. Gezien de overvloed aan auto’s hier heb ik er een hard hoofd in, maar we hebben alle geluk als vlak bij het museum een betaalde P is, die ruimte te over heeft. Voor 10 euries mogen we 24 uur blijven staan. Eenmaal in het museum zien we veel voorwerpen die we in replica zagen in Knossos en Phaestos, zoals de slangengodin, ryton met stierenkop, de schijf van phaestos, de gouden hanger met twee bijen en de fresco’s, waarvan we nu begrijpen en zien hoe die zijn samengesteld uit kleine stukjes en nu opgevuld hoe het er uit gezien moet hebben. Het is de juiste volgorde geweest eerst de sites te bezoeken en dan als slotstuk het museum. We zien er ook een vaas met een Egyptische cartouche van Tuthmosis III ( 1479 - 1425 BC), wat duidelijk maakt dat tussen Egypte en Kreta handel werd gedreven. De sieraden, veel met goud en kralen, kan ik zo bij An omhangen. Niemand die ziet dat het 4000 jaar oud is. Hooguit het goud valt op, want dat hebben we niet zo veel. De vele vondsten aan vasen en gereedschap, veelal brons, is verbazingwekkend. We zien ook een trekzaag die er vandaag de dag niet veel anders uitziet. Er hangt er nog een aan ons tuinhuisje vanuit de Molenweg. Ook de dubbele bijl die als gebruiksvoorwerp voor timmerlieden gebruikt werd, zien we veelvuldig. Er staan tevens veel stenen sarcofagen, compleet gevonden of in elkaar geknutseld, waarin mensen vaak in foetushouding werden begrafen. Na het museum bezoek is er vanavond op aanraden van onze gids in Knossos een gezamenlijk diner in restaurant Peskesi. Het moet een toppertje zijn in Iraklion. De ambiance is inderdaad fantastisch, de bediening prima en joviaal. Het eten is erg goed, maar iets te veel zout, vet en suiker. Maar mijn Schweinsbraten, zoals ik het maar noem, is echt smerig lekker en goed geserveerd. Zo ook de cutvis van de dames is erg zout. Dus, ga je er eten, vraag de kok iets minder met de zoutpot te strooien. De raki kan natuurlijk niet ontbreken na het eten. We krijgen verschillende smaakjes te verduren. Smaakt allemaal s.l. Weer terug bij de campers gaat het om 24.00 uur naar de ferry terminal om in te schepen naar Santorini. Het gaat lekker rommelig, maar wel rap als ons bootje om 1.30 uur arriveert. Wij moeten achteruit inschepen, om straks vlot te kunnen ontschepen rond een uur of 5.30 uur.

1. Nettie:
    Prachtige verhalen
  2. Nettie:
    Mooie foto's
  3. Evelyne:
    15 april 2024
    Je maakt ons steeds benieuwder …
  4. Ingrid en Wim:
    15 april 2024
    Weer interessant en goed verhaal.Op het eind leuke foto,s van jullie diner.

Jouw reactie