Bezoek klooster Arkadi

13 april 2024 - Iráklion, Griekenland

Zaterdag 13 april 2024.            Bezoek klooster Arkadi

Dag 16.  Rethimnon, Kreta - Iraklion, Kreta.                    128 km.       Totaal: 1756 km

Mooi weer met 23 graadjes, zacht windje, blauwe hemel

Wat is het toch heerlijk wakker worden als de lucht strakblauw kleurt en de zon omhoog komt.

Een aantal oudere mensen fietsen rondjes, anderen lopen met hun hondje, weer anderen rennen en een enkeling komt snelwandelend voorbij. Altijd gezellig om te rennen en fietsen langs de jachthaven. Wij kijken het aan en genieten van ons ontbijtje. We rijden vandaag terug waar we begonnen op Kreta: Iraklion. Maar eerst nog een keer het binnenland in voor een bezoek aan het beroemde  Arkadi klooster. Hier Moni Arskadíou genoemd. In de 5de eeuw gesticht, in de 16de eeuw groots verbouwd. Het was een veilig toevluchtsoord voor christenen in tijden van vervolgingen door moslims. De meest dramatische gebeurtenis vond plaats in 1866, toen honderden vluchtelingen in het klooster door het Osmaanse leger werden aangevallen. De Kretenzers gingen liever dood dan zich over te geven en bliezen de kruitkamer op, waarbij vrijwel allen omkwamen. Voor het klooster staat een standbeeld van de enige overlevenden, een meisje, met de abt die het kruit liet ontploffen. Het klooster ziet er verzorgd uit. Er leven nog steeds monniken die zich graag laten fotograferen met de vele jongeren die op bezoek zijn. De kerk, midden op het klooster terrein, is rijk versiert met fresco’s en iconen en in de souvenirshop is veel te koop aan kleine iconen tot grotere die voor meer de € 2000 worden aangeboden. Business must go on. Ik vind er de kleine lontjes voor in de afgewerkte frietolie. Toch niet voor niets naar Kreta gekomen, ik heb er lang naar gezocht. Na het verder bezichtigen van het klooster met o.a. de ruimte waar het 1866 drama zich voltrok, rijden we, langs de mooie kloof van Magarites, waar we Annie’s koffie pauze houden, weer richting zee en Iraklion, waar we op een camping aan zee staan. Ook hier een gezellig rommeltje met zeker redelijk sanitair en uitzicht op zee. Morgen verlaten we Kreta en hoppen we naar een eiland van de Cycladen.

1. Jan.hofsteenge:
    14 april 2024
    Wat snuiven jullie een cultuur op. Wees voorzichtig daar in die hoek. De Iraniërs schieten drones af op Israel
  2. Kees en Lida:
    14 april 2024
    Wat doe je met lontjes voor de afgewerkte frietolie??
  3. Evelyne:
    14 april 2024
    Ook dat staat op onze programma! Veel plezier op de eilanden!
  4. Louwra:
    14 april 2024
    Heerlijk om zo aan zee te staan.
  5. Ingrid en Wim:
    14 april 2024
    Mooi en indrukwekkend klooster met verhaal.En ook wij vroegen
  6. Ingrid en Wim:
    14 april 2024
    Ons dat af met je lontjes nieuwe hobby?. Verder is je verhaal en foto,s weer heerlijk lezen en bekijken.Goede reis weer op naar het volgende eiland.
  7. Aad en Joke de Gans:
    15 april 2024
    Weer mooie plaatjes en alles weer leuk beschreven.

Jouw reactie