Bevrijdingsdag in Porto

5 mei 2022 - Porto, Portugal

Do. 5 mei 2022.     Bevrijdingsdag in Porto

Portugal, Porto     0 km.  Totaal: 3647 km.            Dag 23

Waanzinnig mooi weer vandaag, ja zelfs strandweer, tot 24 graadjes.

Als de dagelijkse opstart bezigheden zijn voltooid, wandelen we naar het strand, wat hier 300 meter vandaan ligt. Gisteravond en nu weer vliegt er een helikopter vlak voor de kust en iets verder vaart een klein marine vaartuig heen en weer. We begrijpen dat er naar een verdronken persoon wordt gezocht. Zwemmen is hier nog steeds gevaarlijk. Er staat een verraderlijke stroming. Also niet verder dan tot je middel het water in. Wij zeker vandaag niet. Veel te koud nog. Het strand is prachtig hier. Met grote brokken steen hier en daar en veel gelegenheid iets te drinken of eten. Met Marja en Bert drinken we een goede bak koffie. Over het algemeen prima hier en spot goedkoop. Om 13.00 uur stappen we op de bus, die bijna uit elkaar rammelt, naar het centrum. Vlak voor de beroemde brug “Dom Luis I”, ontworpen door meneer Eifel, is het eindpunt en wandelen we over de brug naar het centraal station. Ongeveer voor 30 jaar waren we hier met de kids en bezochten ook het station, vanwege de typische betegeling van veel gebouwen, zo ook het station. Prachtig om weer te zien, lastig om niet te veel foto’s te nemen. Het is verbazend druk in de stad. Ze vieren toch niet in heel Europa Bevrijdingsdag vandaag! Wel lopen er de nodige vage figuren. Oppassen dus. Het uitzicht op veel plaatsen in deze stad is heerlijk en de vele mensen zie je genieten van alle bedrijvigheid in Porto. In Porto wordt gewerkt (als in Rotterdam) en in Lissabon wordt geleefd (als in Amsterdam), zoals het luidt hier. De stappen die we vandaag lopen mag je best dubbel tellen, want het gaat of flink omhoog, of flink naar beneden. Het is een regelrechte aanslag op mijn heupen. Na het station bezoeken we nog de kathedraal en wandelen langs de Douro en moeten dan richting Rue Galerie de Paris, waar we met de groep een Fado voorstelling gaan zien en vooral horen, compleet met een glas heerlijke Port. Ik moet zeggen, het was mooi, maar dan wel voor één keer. Solo gitaar is prachtig, de manlijke zanger is te doen, de zangeres is niet geheel mijn smaak om het netjes te zeggen. Laat die zangeres nou een beroemde zijn. Na het Fado gebeuren wandelen we naar een restaurant die ons is aanbevolen. Een korte wandeling door de oude stad, die uiteindelijke drie kwartier wordt. Het eten is prima, maar absoluut niet typisch Portugees naar ons idee. Alhoewel er wel veel vis besteld kan worden. An doet dat dus heel wijs. Ik bestel iets van lamsbout, wat enigszins aan de taaie kant blijkt. Stiekem volg ik de wedstrijd van Feijenoord en geef een ietwat te harde gil door de zaak als de finale plaats een feit is. Om terug te komen op de camping bestellen we twee “ubers”. Die komen snel, maar rekenen uiteindelijk het dubbele dan afgesproken, omdat het erg druk op de weg is. Zo hebben we vandaag geen kilometer gereden, maar toch wel weer 13.051 stapjes gezet.