Natuur en wijn

4 mei 2022 - Porto, Portugal

Woensdag 4 mei 2022.     Natuur en Wijn

Portugal, Vila Nova de Foz Coa - Portugal, Porto. 213 km Totaal: 3647 km       Dag 22

Blauwe lucht, zonnetje er bij, niets te klagen over het weer. Tot 25 graadjes.

Wat een stilte vannacht. Met 6 campers (er is één vreemde Duitser bij) op de parkeerplaats van het museum, ver weg van enig bewoond huis. Heerlijk geslapen! De route van vandaag gaat met veel geslinger over mooie wegen door een dun bevolkt gebied met heel veel wijnbouw. De wijnstokken komen goed tot leven getuige het snel uitlopende groen. Geweldig om tegen al die wijngaarden aan te kijken. Het lijken wel terrassen van rijstvelden zoals we in Indonesië zagen. Het is hier wijnbouw, wijnbouw en nog eens wijnbouw. Dat dat gaat zo 80 km lang, richting westwaarts, richting Porto. Onderweg moeten we dan toch een keer tanken. Het is een Tankstelle met bediening! Waar kom je dat nog tegen. Is natuurlijk wel twee euries fooi voor de hulp, maar oké, service kost nu eenmaal geld. Er zijn onderweg veel gelegenheden om te stoppen en te genieten van de omgeving. Dat doen we dus een aantal malen. Uiteindelijk komen we bij de rivier Douro, die we 30 km volgen stroomafwaarts. Ook dit stuk route langs de rivier is zeer mooi om te rijden. Opvallend in Portugal zijn ook zeker de eucalyptus bomen, waar Portugal in grossiert. Mooie bomen, kleine, dunne, maar ook grote, met die typische gladde boomschors met afschilferende platen. Het laatste stuk rijden we dan op grote beton platen, mooi geasfalteerd, dwars door het landschap, 4x zo snel als het eerste stuk, naar Porto, ook wel Autobahnen of Autostrada genoemd. Voor dit stuk moeten we dan betalen, ook wel tolwegen genoemd. Wellicht zou het omgedraaid moeten zijn. Betalen voor de schoonheid in het binnenland i.p.v. betalen voor wegen op betonnen platen. Vlak voor de camping vinden we nog een mercearia, voor een lekker brood voor morgen. Bij het zien van een gebraden kip ben ik echter niet meer te houden, die is voor mij. Bij de camping is het nog even lastig om voor alle vijf een plek te krijgen. De camping zelf vinden wij een regelrechte aanfluiting. Een en al vergane glorie van weleer, met voor de helft half vergane stacaravans. Maar ja, bij een grote stad komen de mensen toch wel. Wij dus ook! Overigens smaakt de kip smerig lekker. Compleet met doppertjes en sla. Het moet wel gezond blijven.

1. Martin:
    6 mei 2022