Bezoek Avila

28 april 2022 - Salamanca, Spanje

Donderdag 28 april 2022.    Bezoek Avila

Spanje, Aliva - Spanje, Salamanca.    100 km.  Totaal: 2791 km.              Dag 16

Fris vanmorgen, 8°, vanmiddag een zwak zonnetje, tot max. 14 graadjes.

Avila is met de oude binnenstad volledig omringt door 11de eeuwse stadsmuren. De best bewaarde in Europa. Met 88 ronde torens en 9 poorten en meerdere kloosters en kerken binnen de stadsmuren. Met 50.000 inwoners ligt Avila op 1131 meter boven zeeniveau. De versterkte kathedraal is met de stadsmuur geïntegreerd. Beroemdste heilige is daar Santa Teresa. Lokale nonnen maken mierzoete lekkernij met haar naam: Yemas de Santa Teresa. We kopen een doos met die handel ter presentatie bij ons TME (Tijd Met Elkaar) moment voor later met de groep. De koekjes gaan er dan in als koek. De doos is na een uur bijna leeg! Van de camperplaats naar binnen de stadsmuren is nog een aardige klim. Met wat last van jicht in mijn voet is het een moeilijk loopje. Toch de moeite waard als we door het stadje lopen, eerst over het marktplein, waar in de 12de eeuw reeds handel gedreven werd, dan naar de kathedraal, waarvan de bouw tevens in de 12de eeuw begon. Aan de buitenkant geen mooi gebouw, maar van binnen met heel veel kunstwerken, waar honderden mensen eeuwen aan gewerkt hebben. Zeer indrukwekkend. Niet te laat in de middag rijden we naar Salamanca en staan voor twee nachten op de camping municipale, met gedateerd sanitair en slecht werkende stroomaansluitingen. Maar we maken ons eigen TME feestje, tot het echt te fris wordt en we ons terug trekken in de camper. Met gebrekkig internet zie ik op mijn IPad en telefoon dan toch mijn Heimat voetbalploegie winnen. Knap gedaan!

1. Louwra:
    29 april 2022
    Weer mooie foto’s en genoeg te zien.
    Geniet van deze mooie reis. Wij genieten mee.
    Groetjes
  2. Jan Hofsteenge:
    Wat s jouw Heimat voetbalploegjei
  3. Martin:
    Ook weer mooi
  4. Aad en Joke de Gans:
    29 april 2022
    We genieten van jullie mooie reis en en de prachtige foto’s!
    Jammer dat je wedstrijd niet kon zien.