Excursie Toledo

27 april 2022 - Ávila, Spanje

Woensdag 27 april 2022  Excursie Toledo

Spanje, Toledo - Spanje, Aliva. 135 km.  Totaal: 2691 km.             Dag 15

Eerst regen, dan de zon, later weer koeler en wat regen, van 8 tot 20°.

Toledo, met zo’n 65.000 inwoners, was in de middeleeuwen een smeltkroes van christelijke, islamitische en joodse cultuur. Bijna 7 eeuwen leefden ze vreedzaam samen. De kathedraal is een van de grootste van Spanje en staat op de plek van een kerk van de Visigoten uit de 7de eeuw. Visigoten vormden een Germaans volk die zich vanaf 270 na Christus op vele manieren heeft doen gelden. In de 6de eeuw was Toeldo de hoofdstad van het Visigotisch rijk. In die tijd hadden ze het grootste deel van Spanje in handen.  Islamitische Moren verslaan in 711 de Visigoten en snel daarna kromp het Visigotisch koninkrijk in. Vanaf dan tot 1035 viel Toledo onder de kalief van Cordoba. Daarna 50 jaar zelfstandig. Vanaf 1085 werd Toledo bezet door de Castiliaanse koning Alfons 6 en werd een belangrijke stad voor katholieke koningen van Spanje. In de 14de eeuw dwong de Spaanse inquisitie de joden en de moslims te kiezen voor bekering of ballingschap. Om 9.30 uur is het verzamelen om tezamen naar de stad te lopen en daar onze gids te vinden die ons een paar uur gaat rondleiden. Na het zien van een mooie binnentuin zien we een spionnetje uit de middeleeuwen: een klein doorkijkje door een stenen gat. Hierna bezoeken we de kathedraal van Toledo. De een na grootste van Spanje. Hier hangen ook werken van El Greco, een grootse kunstschilder uit Spanje, overleden in Toledo, waar hij woonde en werkte. Verder door de stad lopend zien een soort sportdag van de Jeugd van Toledo. Er worden allerlei spelletjes gedaan op het plein voor de kathedraal. Een interessante toren laat de geschiedenis van Toledo zien. De onderste stenen dateren uit de Romeinse tijd, dan komt een stuk uit de islamitische tijd, waar het een minaret was en nu is het een katholieke kerktoren. Hierna bezoeken we het oude Joodse stadsdeel, waar verschillende synagoge’s waren. Nu omgetoverd tot musea. Aan het eind van de gids rondleiding lopen we langzaam terug richting roltrappen en besluiten hier een hapje te doen. Het menuutje wat we bestellen eindigt met een Summer Fruits schaal. Wat twee kleine ongeschilde manderijntjes blijken te zijn. Ze smaken overigens prima. Rond vier uur rijden we nog naar Avila, zo’n 130 km noordwest waards. Een prachtige rit, waar de temperatuur wel keldert naar 12 graadjes en ons op wat regen trakteert. Avila ligt op ongeveer 1000 meter nap, also is het best fris vanavond. Wel is de douche op deze camperplaats pikobello en de WiFi werkt ook prima, waardoor we Ivo en Lodi wat langer op FaceTime hebben.