Castro de Coane

13 mei 2022 - Candás, Spanje

Vrijdag 13 mei 2022.      Castro de Coañe

Spanje, Mondonedo - Spanje, Candas.  205 km.  Totaal: 4553 km.     Dag 31

We beginnen bewolkt, 14 °, dan in namiddag 19° half bewolkt, later 15°.

Als eerste verlaten we de campingplek en gaan op zoek naar Castro de Coana, een van de belangrijkste Keltische nederzettingen in Spanje. Het eerste stuk is snelweg, met nauwelijks medereizigers onderweg. Spanje kent een goed onderhouden wegenstelsel, dus wil je echt landelijk reizen, moet je de navy daarop instellen, want hij blijft je terug sturen naar de snelle autoweg. Er is bij deze site een mooi, klein, maar zeker interessant museum, wat we kunnen bezoeken voor de entreeprijs van eurie1,62 p/p. Jammer is wel dat alle tekst in het museum enkel in het Spaans is te lezen en daar kan ik geen pindakaas van maken. Na het museum lopen we over de heuvel waar vanaf 500 jaar voor Christus tot 200 jaar na Christus, Kelten woonden in Coane. Kees en Lida zijn er inmiddels ook en samen lopen we over het terrein met de bekende cirkels van woningen van weleer. Na deze Keltische indrukken rijden we langs de kust naar Luarca, een klein vissersdorp aan zee, waar we een parkeerplaats zoeken wat weer even duurt. Het stadje is niet groot, weinig toeristisch en veel winkels zijn dicht omdat het siësta tijd is. Dat overkomt ons helaas vaak in Spanje, overdag een stad bezoeken waar van ongeveer 13 tot 17 uur de winkels dicht zijn. Dat geldt niet voor eetgelegenheden. We vinden samen met Kees en Lida een gezellig restaurant aan de haven. Na enige tijd voegen Bert en Marja zich bij ons en weer later Ernest en Fransje. Ja zelfs Roelf en Miep lopen het restaurant voorbij, maar zien ons niet. Het driegangenmenu is goed en veel. Je moet een beetje opletten omdat in Spanje vaak het voorgerecht de grootste portie  is. De rit naar de camping in Candas gaat eerst langs de kust over een B-weg, maar dat gaat in kilometers maar traag vooruit. De laatste 50 km rijden we over de snelweg en die snijdt zich door het wilde en rotsachtige landschap. Op de camping hebben we nog een TME (TijdjeMetElkaar) moment over de komende dagen en Kees verhaalt over zijn komische ontmoeting met prins Charles in Schotland.