Dag der uitzichten

3 mei 2022 - Vila Nova de Foz Côa, Portugal

Dinsdag 3 mei 2022.     Dag der uitzichten

Portugal, Coimbra-Portugal, VilaNova de FozCoa.  223 km. Totaal: 3434 km          Dag 21

Mooi voorjaarsweer, beetje bewolking, veel wind, tot 20 graadjes.

En ja hoor, we zijn weer als eerste weg vanmorgen. De eerste 20 km zijn dezelfde, langs de rivier, als bij aankomst. Je ziet de weg van de andere kant toch weer anders. Bij Penacova rijden we naar een uitzichtpunt wat zeer de moeite waard blijkt. Wel is het 20% omhoog. We doen dat stukje maar in de eerste versnelling. Stil staan nu, is terug naar beneden en opnieuw omhoog. Maar het komt goed. Het waait hard, also oppassen bij het foto gebeuren. In Luso, 20 km verder, is een water bron. Ieder flesje bronwater in Portugal gekocht, komt van hier. Wij dus een jerrycan gehaald. Vanaf hier rijden we wat sneller richting volgende overnachting. Koffie en lunch stop natuurlijk wel gedaan. De overnachtingsplaats is op de parkeerplaats van een museum dat prachtige prehistorische rotsgravures herbergt, die rond 1990 aan het licht zijn gekomen. We hebben nog vijf kwartier, also duiken het museum in wat er uit ziet er uit als een soort betonnen bunker. De toekomst voor dat stukje erfgoed zag er niet altijd even rooskleurig uit, want in de jaren 90 had de Portugese regering beslist een dam te bouwen, daar waar kort geleden de prehistorische gravures waren ontdekt. Jarenlang waren er nationale en internationale onderhandelingen, maar in 1995 werd het plan voor de bouw van de stuwdam toch goedgekeurd. Later in het jaar werd het project geannuleerd, na nationale verkiezingen. In 1997 werd de gespaarde rotskunst nationaal erfgoed en in 1998 werden de prehistorische kunstwerken UNESCO werelderfgoed. Het gaat om 25.000 graveringen, verspreid over honderden rotsen. Men schat zo ongeveer van 22.000 tot 10.000 jaar oud. Het museum was dus zeker de moeite waard nog te zien vandaag. Onze reisgenoten zullen het morgen moeten aanschouwen. Die waren voor vandaag te laat. Het uitzicht vanaf de parkeerplaats waar we overnachten is ook fabelhaft mooi. De rivier Duero kronkelt door het landschap. Stel maar voor als dat nu een stuwmeer zou zijn geweest. Kleine gebeurtenissen, of grote gebeurtenissen, het bepaald onze (en mijn) geschiedenis.

1. Martin:
    Mooi daar hoor 👍
  2. Johannes en Lucia:
    4 mei 2022
    Het is elke keer weer een genot om je verhaal te lezen. Wat een prachtige stijl van schrijven Gert Jan.
  3. Wim:
    4 mei 2022
    Jullie zijn wel met een prachtige route bezig zeg, de foto’s en beschrijvingen/verhalen zijn mooi en prettig om te lezen.