Non excursie Braga

7 mei 2022 - Lantemil, Spanje

Zaterdag 7 mei 2022.     non excursie Braga

Portugal, Braga - Spanje, Lantemil.  73 km.   Totaal: 3815 km.       Dag 25

Een echte zomerse dag met blauwe luchten tot 25 graadjes.

Om tien uur komen drie ubers ons ophalen om in het centrum van Braga onze gids van vandaag te ontmoeten. Die kwam dus niet. Bellen met het plaatselijke toeristenbureau geeft geen uitkomst. De gids is onvindbaar en er is geen vervanger beschikbaar. Also gaat ieder zijns weegs vandaag door de stad, gewapend met een plattegrond van het centrum. Het is gezellig druk in Braga. Een oude stad gesticht in 16BC door keizer Augustus. Na de Romeinen waren hier de Visegoten en vanaf 716 de Moren tot 1040. Christenen heroverden Braga, waarbij het deel ging uitmaken van het graafschap Porto, van waaruit het koninkrijk Portugal zich ontwikkelde. We wandelen door een drukke winkelstraat en staan dan voor de kathedraal waar de een na andere trouwerij en doopdienst plaatsvind. Daar tussendoor lopen dan toeristen en vergapen zich aan de sjieke kleding, bruidjes en dopelingen en bewonderen de kerk. Er staan twee mooi tegen over elkaar geplaatste orgels, met veel verguld houtsnijwerk en waar een deel van de orgelpijpen als klaroenen zijn aangebracht. Wel betalen bij de ingang, wat eigenlijk niet zo gek is om al die door het volk betaalde pracht in de afgelopen eeuwen te onderhouden. In een van de vele restaurantjes doen we nog een lunch hapje, waar Annie een tijdje opgesloten zat op het toilet. Met Kees en Lida, die we toevallig tegen komen, bestellen we een uber en laten ons naar de campers brengen op de parkeerplaats van Bom Jesus. Van daar uit rijden we richting en door het enige nationale park van Portugal, tot net over grens van Spanje. Daar hebben we daar een camping gevonden, wat nauwelijks een camping is te noemen. Wel gezellig knus. We staan tussen 10 blokhutten die ongeveer in de zelfde jaren gebouwd moeten zijn als die op „onze“ camping. Alleen zijn deze minder onderhouden en kleiner als die in 2002 in Reisach. Alle vijf equipes krijgen een sleutel van een blokhut om te douchen. Het water is goed warm en een toiletje is ook wel lekker in de hutjes. De douches zijn zo gebouwd dat het niet lang kan duren dat het boeltje voor goed in elkaar zakt. Op het terrein is ook een kleine ruimte om iets te drinken of te eten. Het laatste dan wel van te voren bestellen. In het restaurantje zitten een paar locals gezellig aan een wijntje als ik kom vragen of er een wasmachine is. Dat is helaas te veel gevraagd. Het gaat morgen een flink handwasje worden, want we blijven hier een dag.

1. Martin:
    8 mei 2022
    Alweer mooi, wordt een beetje eentonig hoor 🤪geniet maar lekker 👌
  2. Jeroen:
    9 mei 2022
    blijft geweldig om te lezen en te zien, lekker genieten van alle mooie dingen op deze aardkloot
    veel plezier blijf gezond liefs Jeroen en Jolanda
  3. Marijke van der Wenden:
    9 mei 2022
    Ze hadden zeker achterstand opgelopen met trouwen en dopen tijdens corona