Naar Portugal

30 april 2022 - Sameiro, Portugal

Zaterdag 30 april 2022.      Naar Portugal

Spanje, Salamanca - Portugal, Sameiro.   285 km.     Totaal: 3076 km                      Dag 18

Prima weer vandaag. Van 12 naar 24 graadjes. Af en toe een wolkje

Oeps, dat is niet het beste begin van de dag. Bij het achteruitrijden en draaien overzie ik een laag betonnen elektriek standaard. Met een deukje in het zijspatbord tot gevolg. Helaas pindakaas! Niet erg heftig, maar toch. We rijden niet rechtstreeks naar Portugal, maar in een soort driehoek. Het eerste deel over een autoweg die er weer prima bij ligt, naar Béjar, richting zuid. Hier doen we wat boodschappen om morgen op de dag der Arbeit onze reisgenoten een uitgebreide borrel aan te bieden. Compleet met Oostenrijkse koude thee. Dan rijden we noord-west naar een paar pittoreske dorpen in de Sierra de la Peña de Francia. Hartstikke mooi om door heen te rijden en de dorpen Miranda del Castaña en La Alberca te bezoeken. De eerste vinden we geweldig, de tweede is een en al toeristisch, also veel minder. We wandelen door beide stadjes en kopen in een souvenirshop in een kelder uit het jaar 1200, wat daar wordt beweerd, wat honing, wierook en wijn. Hierna gaat het verder door prachtig glooiend, begroeid, met rotspartijen landschap naar Ciudad-Rodrigo en dan nog 40 km over alweer een mooie autoweg naar Portugal. Daar moeten we een Easytoll Pass scoren, omdat veel wegen in Portugal tolwegen zijn. Het aanmelden aan het systeem gaat simpel met de creditcard, alleen is even de vraag waar krijg ik dat ding. Wij proberen de eerste afslag. Helaas, na zoeken en uiteindelijk vragen, blijkt dat vijf km verder bij de eerste BP Tankstelle te krijgen zijn. En inderdaad, daar gaat het soepel. Het systeem werkt simpel. Daar waar tol betaald moet worden, wordt je kenteken gescand en later via je creditcard verrekend. Nu we deze horde hebben genomen is het nog ong. 100 km naar de camping waar onze reisgenoten veel eerder arriveren dan wij. Op het eind is het nog lastig omdat onze Garmin ons 3 km over een smal stijl pad stuurt, met laaghangende takken, die zo lekker over het dak schuren. Wij als enige natuurlijk komen via een totaal andere kant bij de camping. De rest direct van de weg op de camping. Het is zo niet helemaal mijn dag. Maar het is dan ook de laatste van mijn 68ste levensjaar. De reisgroep wacht met smart op ons, want ter verwelkoming in Portugal drinken we gezamenlijk een glas Port (en sommige iets meer).

1. Ab La Croix:
    Gert-Jan,

Van harte gefeliciteerd en nog vele jaren in goede gezondheid erbij !
  2. Aad en Joke de Gans:
    Gert-Jan,
    Gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag 🥳🎂🥂
    Ook An gefeliciteerd met mannetje.
  3. Bart:
    Gefeliciteerd Gert-Jan!
  4. Lena:
    Hieppiep…….HOERA🎉
  5. Wim:
    1 mei 2022
    Ja, dag van de arbeid, verjaardag op die dag. Van harte gefeliciteerd.
  6. Joke en Frank:
    1 mei 2022
    Van 💓 gefeliciteerd met je 69 verjaardag Gert-Jan ook An natuurlijk gefeliciteerd 🥳 🎉 🎈💋💋