City tour Moskou. Dinsdag 23 juli 2019

23 juli 2019 - Moskou, Rusland

Rusland, Moskou.  0 km

Totaal gereden: 4533 km. Bewolkt, 22 graadjes

Om 9.00 uur komt de bus voorrijden waarmee we een tour door Moskou krijgen, met een Nederlands sprekende gids. Het is natuurlijk lekker druk op de weg, dus erg snel rijden we niet. Tatjana, onze gids, weet op iedere vraag antwoord, doch gaat daar af en toe netjes omheen. Over Gorbatsjov zegt ze dat hij een enorm goede spreker is. “Vandaag is het maandag, morgen is het dinsdag en dan komt woensdag”, is het niveau van zijn redevoeringen. Hij is dus niet bepaald populair in Rusland en woont daarom in Duitsland. Daar heeft hij veel vriendjes, also Tatjana. De eerste stop om even te luchten is bij de Christus-Verlosser kerk aan de Moskva rivier. Een gigantisch imponerende Russisch Orthodoxe kerk, eerst gebouwd in het jaar 2000, naar voorbeeld van de vroegere kerk die daar stond. Godsdienst is in Rusland altijd een beetje aangepast geweest aan de politiek. Fotograferen in de kerk is verboden. De loopbrug bij de kerk over de Moskva geeft een mooi beeld over een deel van de stad richting het Rode Plein en het Kremlin. Met 13 miljoen inwoners in Moskou de grootste stad van Europa. In heel Rusland wonen 140 miljoen mensen. De tweede stop is op een heuvel bij een van de 7 zusters van Stalin, waar een universiteit is. Van hieruit overzie je bijna de gehele stad. Ook de wolkenkrabbers, waar de volgende stop is, zie je duidelijk vanuit dit punt. We rijden tevens langs de Doema en het KGB gebouw. Om 13.30 uur worden we in het centrum, bij het Rode Plein weer losgelaten en gaat ieder zijns weegs. Wij eten met 2 andere koppels een hapje in het dure wit-was winkel complex, tegenover het Rode Plein. De prijzen zijn er voor onze begrippen erg laag. Voor 900 roebels, met z’n 2, met een drankje, zeg nou zelf! Nu willen we nog proberen kaartjes te scoren voor het Kremlin. Advies was dit telefonisch te doen, echter dan moeten we 3 dagen wachten voor we aan de beurt zijn. Aangekomen bij de ticket balie, is snel duidelijk dat dit een mision imposible wordt. Er staat een rij van zeker een paar honderd mensen. Onze keus valt nu op het Nationaal Historisch museum. Daar staan ze niet in de rij. We zien daar een beeld van Rusland van duizenden jaren voor de jaartelling tot de 20de eeuw. Helemaal gericht naar vondsten en voorwerpen uit het land zelf. Zeer interessant en de moeite waard. In de Moskouse variatie van de Rotterdamse koop-goot eten we nog een kleinigheid en koop ik een Moskouse spijkerbroek. De weg terug met de metro en lijn 25 kennen we inmiddels, dus dat loopt goed. Behalve dan dat een tramkaartje kopen erg lastig schijnt te zijn. Het systeem lijkt op het Nederlandse, dus voor buitenlanders onduidelijk. We reizen also zwart met de tram. By the way: de zeven zusters van Stalin zijn zeven grote op elkaar lijkende gebouwen gebouwd in de tijd van Stalin en 900 roebel staat voor ongeveer 12 euries.

1. Marijke van der Wenden:
    25 juli 2019
    Mooie plaatjes van Moskou.