We gaan cultureel. Woensdag, 18 september 2019

18 september 2019 - Golestan, Iran

Iran, Golestan Nat. Park.  0 km

Totaal gereden: 13.872 km.  De hele dag bewolkt, 22 graadjes.

De campers krijgen rust vandaag, Een deel van de groep gaat het reservaat te voet te lijf, de andere groep krijgt een cultureel programma, zo ook wij. Eerst zien we hoe een vloerkleed van wol met de hand wordt gemaakt. Als het patroon klaar is, wordt het ingerold en in warm water gelegd. Het proces wat dat volgt duurt een aantal dagen. Dat gaan we dus niet meemaken. Dan volgt een demonstratie van het weef apparaat wat vroeger hier werd gebruikt. Hier waag ik mij niet aan. We zien hoe wol te spinnen met een spintol. Ik probeer het ook, maar dat gaat niet al te best. We maken ravioli op de ouderwetse manier met de hand en met een soort vorm. Dit gaat mij beter af. Als dit klaar is gaan ze in de pan die buiten op het houtvuurtje staat. Met een soort carbonade saus overgoten met een streep ketchup krijgen we die op een bord. Binnen in inmiddels de tafel voor de lunch gedekt, met allerlei sauzen en salade. De lunch is pikobello in orde en smaakt goed. Hierna maken we een brooddeeg die platgeslagen in de oven gaat. Op een stuk spijkerbroek slaan we die tegen de binnenwand van de oven. Na vijf minuten is het platte pita broodje klaar. Met zelfgemaakte bramen jam van het huis is het smerig lekker. Tot slot spelen een vader en zoon oude Turkman liederen op een heel speciale wijze. Mooi vind ik het niet, speciaal wel. De vertaalde tekst van het liefdes lied komt erg overeen met het Hooglied uit de bijbel, met de zelfde superlatieven. Er zijn ook liedjes over paarden en treurliederen. Eerlijk gezegd hoor ik het verschil niet. Opvallend dat in Iran zo’n 1,2 miljoen Turkman leven, verwant met de Turkmenen uit Turkmenistan, die een eigen cultuur hebben en die ook koesteren. Het zijn ook geen Sjiieten, maar Soenieten moslims. Tussendoor doen we een aantal wasjes in de wasmachine. Helaas droogt het niet al te snel, want de zon laat het vandaag totaal afweten. Het beddengoed komt als eerste aan de beurt, also zal dat lekker slapen vannacht. De tweede ronde hangt her en der in de camper verder te drogen. Om acht uur gaan we nog een keer voor het diner hier. Het is erg gezellig, maar het eten is meer van hetzelfde. Om half 10 sluiten we de dag af in de lodge waar een goede internet verbinding is.